Vad är det egentligen vi äter?

Jag tänker mycket på mat.

Mat är en naturlig del av vår dag, varje dag. Det som är så intressant, är hur maten påverkar oss. Jag vill veta allt om funktionell mat, och allt om ämnen i maten som påverkar vår kropp på olika sätt. Jag vill veta hur maten kan användas för att påverka oss. Främst vill jag undersöka hur maten kan ge oss en positiv hälsobild.

Naturligtvis är det samtidigt intressant att veta vad som påverkar oss negativt. Det läser vi mycket om i alla medier snart. Matallergier, hur kommer det sej att de ökar så? Hur påverkar det oss på sikt, att vi utesluter mat, både i allergihänseende, i intoleranshänseendeoch av eget medvetet val. Det finns mat som jag själv är intolerant mot.

Jag äter aldrig något som kommer från gris, för det ger mej influensaliknande diarré. Andra saker som jag tycker påverkar min mage negativt är

  • päron (färska) – inlagda fungerar riktigt bra
  • vanligt bryggt kaffe (över 1,5 koppar om dagen ger omedelbar effekt) – jag har lärt mej dricka pulverkaffe.
  • melon
  • gurka (färsk)
  • apelsiner och apelsinjuice (en mindre mängd går bra) – clementiner är gott!
  • margariner – smör, bregott, kallpressad olivolja och rapsolja är bra
  • vissa sorters chips (särskilt sourcream onion) – jag säger bara popcorn, pistagenötter, cashewnötter och andra nötter t ex
  • rödvin (ett halvt glas går bra) – öl är en god måltidsdryck
  • godis – choklad fungerar bra, särskilt den med hög kakaohalt
  • glass – om glassen är gjord på grädde, och har få  tillsatsämnen, tål jag det ganska bra
  • kycklingskinn, och kycklingfett – det på en gås eller anka går utmärkt
  • vitt bröd – när rågbröd är så gott, är det ingen fara

Jag vill gärna framhäva att jag är inte vegetarian, men den som vill får gärna välja att vara det. Alla mina frågor rör dem som har möjlighet att äta varje dag, som lever i vår typ av samhälle. Jag är intresserad av all typ av mat som vi äter ofta eller sällan.

Mat är och ska vara en njutning! Det är inte något som vi trycker in i munnen, medan vi halvspringer någonstans. Mat är energin till vår kropp. Mat smakar mycket bättre i trevlig miljö med trevligt sällskap. Medan vi äter ska vi sitta ner, efter maten ska vi sitta i minst fem minuter, det gillar vår kropp!

Vår mat idag innehåller stora mängder tillsatsämnen. Det är t ex oväntat många natvaror som innehåller jäst, för att inte prata om citronsyra, som inte alls är vad det låter som utan är kemiskt framställt. Socker som finns i ”allt”, innehåller ingenting som är bra för kroppen.

Jag köpte en soppa på Coop en sen kväll. Hade varit på resande fot hela dagen, och bara ätit smörgåsar. Nu ville jag ha något varmt, och kylen var tom. Köpte en färsk ”röd currysoppa”, och läste innehållsförteckningen för hastigt. Den doftade ljuvligt, men jag spottade ut första skeden. Den smakade socker! Den innehöll 10% socker! En soppa!!!!!!!!!

På tal om röd curry så är örter och kryddor något som vi lätt kan använda oss av som funktionell mat. Till exempel har ingefära, koriander, kanel och timjan intressanta effekter på oss! Jag lovar att återkomma till det ämnet mer utförligt!

Allt gott till dej!

One thought on “Vad är det egentligen vi äter?

Kommentera

