Röd, medium eller välstekt?

Ett litet tips, som jag själv fick för säkert 20 år sedan, och som jag gärna för vidare! Hur ska man kunna veta om köttet är rött, medium eller välstekt? Jag gillar inte idén att skära i köttbiten för att kolla. Nu pratar jag om kött som stekt på grillen eller stekjärnet, steker du en stek  ugnen, bör du använda en stektermometer. Det handlar om att använda ett finger, eller ett redskap, som t ex en gaffel. Du känner med ett lätt tryck på din kroppedel, och sedan på köttet, så vet du!

  •  
    • Rött inuti – ska kännas i motstånd ”svikt” som på kinden
    • Medium inuti – ska kännas i motstånd ”svikt” som nästippen
    • Välstekt inuti – ska kännas i motstånd ”svikt” som på hakan

Lätt att minnas, eller hur?

Allt gott till dej!

 

3 thoughts on “Röd, medium eller välstekt?

  1. angående din kommentar till migdet är jag som ska be om att hon ska förlåta mig, vilket hon förmodligen aldrig kommer att göra… ha en fortsatt skön kväll

Kommentera

