Nässelpaj

Nässlorna är bäst just nu! Att plocka dem tar inte särskilt lång tid. Nässlor är rika på c-vitamin, a-vitamin, beta-karoten, kalcium , kisel, järn, magnesium och fibrer. De stärker hud och naglar genom att stimulera ämnesomsättningen. Nässlor kan användas ungefär som spenat. Det enda du ska komma ihåg, är att de ska tillagas, torkas eller förvällas för att du ska slippa sticka dej i munnen…🙂 Det är också viktigt att skölja nässlorna noga, inan du tillagar dem, de är ofta fulla med sand och jord.

Jag gjorde en paj på:

Nässlor, keso med löksmak, parmesanost, lagrad riven ost, färska champinjoner, pinjenötter, 2 ägg samt salt och peppar. Pajdeg: 50 g smör, 2 dl vetemjöl som jag blandade i matberedare, sedan hade jag i ett ägg, och det blev en väldigt fin deg. Jag kavlade ut degen och tryckte ut den i pajformen, som jag gräddade 10 min i 200 grader. Jag skar champinjonerna i stora bitar, och lade i skalet, sedan nässlorna ovanpå, och keson ovanpå det. Jag vispade lätt upp äggen, som jag blandade med peppar och salt, och gjorde små ”hål” i keson, där jag hällde ner äggsmeten. Slutlgen toppade jag allt med den lagrade osten, samt parmesanen blandat, och strödde några pinjenötter på toppen (de smakar mest när de är rostade). Det såg mycket ut! Som om själva innehållet i pajen var högre än pajskalet, men jag visste att både champinjonerna och nässlorna skulle ”krympa ihop”. Jag gräddade i 200 grader i 30 minuter. Förra året hade jag i lite soltorkade tomater, det smakar jättefin, och lite lök är inte heller fel!🙂 Du får själv välja mängd av ingredienserna, det är inte ”så noga”, det blir gott ändå!

Allt gott till dej!

6 thoughts on “Nässelpaj

  1. Jooo… han är nog lite bortskämd…. Min mamma hittar alltid nåt nytt som hon frågar om hon får köpa till honom oxå =)*tittar stolt på honom*Han är verkligen smart, gör han ett misstag när vi tränar är jag noga med att strunta i misstagen. Istället börjar jag från början och berömmer mycket när det blir rätt! Jag märkte att han lär sig jättefort då!!Jag sa till honom bara 1 gång att sätta sig när det kom en hund och människa, berämde honom och sen fortsätter han med det! Nu sätter han sig och tittar på mig direkt!Du får ge Ella och Moa vars en extra gottebit för att ha fört vidare så bra gener =)KRAMAR!

  2. min tanke är att ringa hans fru. och jag vet att det inte är en bra tanke.. men på ett sätt förtjänar han att hon får veta sanningen om det han sagt om deras förhållande… ”mitt patetiska liv, mitt patetiska äktenskap, men jag saknar ork att göra en radikal förändring, vi har trots allt barn tillsammans. Jag älskar dig och inget kan ändra på det, men…. ”jag vet att det bränner alla mina eventuella chanser hos honom om jag ringer henne, men ibland är det svårt att låta bli.nej, vi har ingen relation, men …

  3. oj, hon vet redan om att vi haft en relation, han har aldrig sagt något illa om henne, jag har aldrig önskat henne ”ur vägen”. Jag har njutit av de stunder vi haft tillsammans han och jag, vi har aldrig haft någon plan över att det skulle bli ett vi trots att vi älskar varandra, vi hade brutit innan hon fick reda på oss, han har stått i bostadskö ca 1 år men, han valde att stanna i äktenskapet trots att känslorna mellan oss är starka, sa att det enda han vill är att jag blir lycklig även om det kommer att göra ont i honom att veta att jag är med en annan. så nu är jag i läget att vilja ringa henne, presentera mig och säga ett förlåt. faktiskt mest av allt är det det jag vill säga, även om jag hoppas på att få honom tillbaka ändå.

Kommentera

