Sommarmat!

En kycklingsallad på sommaren/våren, är kanske inte oerhört fantasifullt, men, det är gott! Som du ser, har jag försökt få med många olika färger, det gör att maten ser extra god och inbjudande ut.

Majsen jag använder, är inte på burk, utan fryst, som jag kokar ett par minuter i lite vatten (TIPS! Ta den frysta majsen, och låt den ligga och dra tillsammans med en näve salt i lite vatten 20 minuter. Stek sedan majsen i smör. Smakar som lite mjukare popcorn. Smaka gärna av majsen, så den inte blir FÖR salt – alltför gott till grillat!). Kycklingen – jag tar en färdiggrillad i butiken, och tar bort alla ben, och skinn och delar köttet i ojämna ej för små bitar.

Min kycklingsallad (till 4-6 personer)

1 hel grillad kyckling

15 cm squash (hellre än gurka, den ger så fint tuggmotstånd)

1 liten paprika, orange

1 kopp majskorn

50 g blandad sallad

1 burk inlagd fetaost

Nästan 1 ask cocktailtomater

1 god vårlök (ut ett knippe)

250 g spiralmakaroner

Detta var de ingredienser jag använde idag.

Koka pastan enligt anvisningarna i saltat vatten, skölj den i rikligt med kallt vatten. Koka även majsen ett par minuter, låt den rinna av. Häll av oljan från fetaosten. Kärna ur och skala squashen. Dela alla ingredienser i bitar som du tycker är lagom. Blanda allt utan fetaosten i en stor skål. Lägg fetan överst, och vänd bara ner den en aning. Ät!

Mina söner och maken föredrar en dressing till salladen. Även tsatsiki är gott till. Byt ut någon ingrediens om du vill, ta vanlig hårdost, om du inte gillar feta. Soltorkade tomater är också fint i. Ett gott bröd, passar också bra till. Idag serverade jag löken bredvid, eftersom äldste sonen inte tycker om lök. En väldigt bra rätt att ha som utflyktsmat! ”Fin” nog att bjuda på.

Allt gott till dej!

2 thoughts on “Sommarmat!

  1. mm..mm..ser gott ut! Squash i salladen var nytt för mig. Tack för tipset. Förresten, jag gjorde spenatpaj på din nässelpajreceptet. Tänker pröva med nässlor nästa gång. Ha det gott!

    • Härligt att du testade! Jag tyckte att pinjenötterna var pricken över i. Om man vill, kan man byta ut pinjennötterna mot solrosfrön. Lycka till!

Kommentera

