Köttfärsås på mitt och makens sätt

Det är egentligen maken som började med denna lite annorlunda och smakrika variant (det är den enda rätt han lagar). Jag har gjort en egen kopia på hans idé. Ursäkta bilden, som är tagen med mobilen, den vanliga kameran är i Prag med yngste sonen, på skolresa. Hoppas de sluppit både regn och hagel där!

Gör gärna en rejäl laddning, och frys in det som blir över, eller bjud in någon!

1 kg nötfärs

1 kalvbuljongtärning

2 pkt ekologiska krossade tomater

2 röda lökar

3 vitlöksklyftor

250 g färska champinjoner

3 msk blåmögelost

1/2 dl sweetchilisås

God grillkrydda

salt och ganska mycket grov svartpeppar

3 dl vispgrädde

möjligen ett stänk soya

Börja med att bryna färsen, låt den inte bara bli grå, utan låt den få lite brunfärg, det förhöjer smaken. Bryn den hackade löken, och vitlöken som du pressat eller hackat. Blanda lök o färs med de krossade tomaterna, och slå på ett par dl vatten. Dela mögelosten i lite mindre bitar, och ha ner den i färsen samtidigt med alla kryddor. Sedan bryner du champinjonerna, jag brukar skära dem i 4 klyftor, det tycker jag är lagom storlek. Låt champinjonerna vänta med att hamna i köttfärssåsen, tills i sista sekunden, tillsammans med grädden. För en godare sås, låt den puttra på låg värme ½-1 timme före servering. Servera med favoritpastan, samt gärna basilikablad och riven parmesan (inte den färdigrivna, utan egenriven/hyvlad från en bit parmesanost).

Det som jag tror gör såsen så god, är mögelosten. Den anas inte ens, men den ger en härligt fyllig smak! Var försiktig med saltet, osten är ganska salt i sej. När maken gör denna rätt, tar han även i ketchup och en dl öl. Det blir också gott. Vi tröttnar aldrig på att äta köttfärssås!

Allt gott till dej!

 

3 thoughts on “Köttfärsås på mitt och makens sätt

  1. Ska testa ovanstående nån gång. Det där med kärring är nåt jag kör med över huvud taget. Jag har självförtroende så det stänker. Jag blir bara trött på Af som jagar mej. Jag söker jobb ändå. Ha nu en skön kväll.

  2. Ser himla gott ut men är ett big NO NO för min del, både mögelost och grädde i det… men det ser smaskigt ut. fortsätt att dela med dig av dina fina recept och ha en skön helg

Kommentera

