Sillatårta

Sillatårta

Det låter kanske inte som världens skönaste rubrik… men det smakar bättre än det låter, och sillen är ansjovis. Allra första gången som jag skulle träffa min kära syster Ann-Catrin med yngsta dotter, min bror, min far och hans fru, hade jag gjort en sådan. När jag sa vad jag skulle bjuda på, blev min syster orolig, för hon gillar inte sill (det gör inte jag heller). Men hon tyckte den var jätte god! Sedan dess har vi som tradition att tillsammans göra och äta en varje gång vi träffas!

Faktum är att jag gjort den många gånger, för att jag tycker att den är väldigt god, lätt att göra och prisvärd. De flesta som smakat den, har bett om receptet, det är bra betyg! Idag, har jag använt gräslök istället för rödlök som dekoration. Rödlöken ser ännu lite godare ut, men det smakade väldigt gott med gräslök. Tårtan blir godast om den får stå (odekorerad) minst ett dygn (gärna 3) innan den äts.

1 pkt Polarkakor (halvrunda, som man viker upp till stora cirklar)

1½ dl gräddfil

2 dl creme fraiche

1 liten brk anjovis (ta även lite spad) /vanlig burk (utan att använda spad)

2 msk senap

1 msk vitvinsvinäger/äppelcidervinäger

2-3 hårdkokta ägg

dill, svartpeppar och salt

Hacka ägg, anjovis och dill. Blanda alla ingredienserna, och bred dem på osmörat bröd. Jag brer även lite ovanpå den översta. Här plastar jag den gärna, och ställer den kallt.

4 hårdkokta äggvitor

4 hårdkokta äggulor

rödlök/gräslök + gärna lite dill/persilja

Finhacka vitorna för sej, och gulan för sej. Lägg dem på brödet enligt bild, avsluta med den finhackade löken. Öl eller mineralvatten är godaste drycken till.

Allt gott till dej!

 

9 thoughts on “Sillatårta

  1. ser väldans gott ut.. men går det att göra den utan ägg? förmodligen inte… fasen också… jag få nöja mig med att se bilden och njuta av tanken..Kram och ha en skön söndag

    • Inuti, skulle man kanske kunna ersätta äggen med… keso och räkor, kanske? Ovanpå… Ja, varför inte ta räkor och keso igen? Skulle nog kunna fungera smakmässigt.

  2. Själv äter jag inte tårta alls (jo, schwarzwald), men jag tycker om att TITTA på tårtor =) Det ser alltid så otroligt gott ut!!Denna ser riktigt smarrig ut! =)KRAMAR!

  3. Tack =)Rick är jättepigg nu, men förstår inte alls varför han inte får leka med andra hundar. Givetvis träffar vi på alla hans favoritkompisar när vi går ut….. Det är svårt att säga nej till han men jag måste ju!Jag får pussa lite extra mycket på honom =)KRAMAR!

Kommentera

