Inbrott i båten!

Jag blir så enormt besviken, och känner mej så arg, på dem som tog sej in i vår båt, och stal en massa saker. Vi lade vår båt på båtplatsen i lördags, för en vecka sedan, så det tog bara en vecka, tills detta hände. Grannen fick det värre, han sa själv ”hela min båtsäsong är förstörd”.

Okej, jag tar det från början.

En kille i båtklubben, ringde halv tolv på dagen och sa att vi kanske låg på fel plats i båthamnen, och att det troligen varit inbrott i vår båt. Jag väckte maken (han hade jobbat natt), och vi körde omedelbart ner. Vi konstaterade snart att båten låg på rätt plats, men att två av förtöjningarna flyttats eller kapats, och att båten låg snett. Vi såg att kapellet var öppnat, och att en fiskerulle och en låda med fiskedrag låg baktill på båten. Det syntes även att vår alldeles nya 20 liters bensindunk var borta. Sedan visade det sej att även sex fiskespön och ett ekolod samt lite verktyg hade blivit stulna. Ett av förtöjningsrepen var snurrat runt motorn, men inget annat var förstört, och brandsläckaren var kvar.

Vi ville inte gå ombord, för polisen var tillkallad, och vi ville inte trampa i bevis, så vi väntade. Grannbåten hade fått sin motor på båten stulen, och hela hans båt låg förtöjd i endast en lina, och det såg ut som kaos, för alla sladdar och linor var bara kapade. Tänk att de tagit han motor, som vägde närmre 200 kilo! Vi förstod att detta inte var något tonårsspratt. Ytterligare en av båtarna hade haft påhälsning. Men jag vet i skrivadets stund ej om något var förstört eller stulet ombord på den.

Vår närpolis var ej bemannad idag, och vi fick besked att de hade mycket att göra, så det tog 3,5 timmar innan två poliser kom, och tog vår anmälan. Tyvärr hade det vid det laget regnat en halvtimme, så fingeravtryck var inte längre möjligt att ta (de är ändå svåra att ta på en skrovlig båt).

Det blir mycket extraarbete, och såklart en dyr självrisk på detta. BLÄ! Jag önskar verkligen att vi hade fått ha våra saker ifred! Äldste sonen förlorade 2 fiskespön, och vår yngste 1 spö. *muttrar*

Allt gott till dej!

8 thoughts on “Inbrott i båten!

  1. visst är det sjukt att man inte får ha sina saker ifred, att det finns människor som stjäl för egen vinnings skull, usch.hoppas att ni återfår lusten och kan njuta en säsong i båten i alla fall.

  2. angående det du skrev om att du köpt en bok i lappteknik. titta inte i den, det är så lätt att man tappar den egna inspirationen av att titta på andras verk.egentligen är det bara att börja, plocka fram tyghögen och skära/klippa till och sy ihop.jag funderar först användningsområde, sen färger, sen letar jag tyger, skär till, matchar färgerOm det är bara fyrkanter så lägger jag ut alla på golvet först, flyttar runt alla rutor tills jag till slut får det som jag vill SEN börjar jag sy ihop. ;-)säg till när du börjar så stöttar jag gärna med tips och råd. KRAM

  3. Det är helt galet att de stjäl och förstör – jag förstår inte vad meningen är med det. Visst förstår jag väl att de tänker använda grejerna eller sälja dem – men att man kan göra något sådant övergår mitt förstånd, jag skulle inte kunna njuta av något som är stulet. Det är väl det som kallas samvete, antar jag…

  4. Så jäkla ruttet… Men som du skrev, detta är knappast två fjortisar – inte om de stjäl en 200-kilos motor dessutom. Era fiskespön var nog en ‘bonus’ för dem när de stal motor och bensintank med mera… Motorn är säkert beställningsjobb…Larm kan rekommenderas, har det själv på båten; dessutom så har vi i våran hamn en egen vaktlista. Vi behöver gå en natt varje säsong, då är vi 4 stycken som patrullerar, och inbrotten har nästan gått ner till noll på sista året..Oavsett vad; ha en trevlig sommar!

  5. Förstår din ilska och frustration. Här i stan har de låsta grindar ut till båtbryggorna så de som vill stjäla och göra åverkan måste komma per båt. Hoppas ni får en fin sommar i alla fallKramar

  6. Man blir så arg över att folk inte kan fatta att hålla sig till sina egna saker!!! Förstår helt klart hur ni känner er.Vår bil blev stulen av knarkare i oktober 2005, vår älskade fina bil…. Innan dess hade dom ANVÄNT DEN PÅ NATTEN 2 GÅNGER!!!! Dom hade bara tatt den och kört lite med den!! Det var inte förän den blev stulen som vi förstod att våra misstankar stämde… för inte tror man ju nåt sånt!Usch så arg jag är på alla idioter….KRAMAR!

    • Jotack! *Jag ”leker” ”Halta Lotta” ännu. Trappor är svårast, och jag får ganska snart ont, när jag är uppe på benen. Bäst är att vila lagom emellan.Angående båten, kommer det ett inlägg, alldeles strax.

Kommentera

