Böcker böcker böcker

För att börja någonstans, ska jag på måndag den andre juli klockan tio, börja en praktik på Biblioteket i Ängelholm. Ja, jag har redan ett helt annat jobb ”på tidningen” som jag trivs med, men, jag ska ändå göra denna praktik, och jag har valt platsen själv. Någon närmre förklaring kommer inte, i alla fall inte just nu.

Just nu håller jag på att läsa min första, och sannolikt inte sista, bok av Marian Keyes, den heter Vattenmelonen. Jag har läst ungefär hälften, och jag har bara lust att läsa vidare, och helt strunta i allt annat (vilket jag sannolikt även kommer att göra, eftersom jag ätit frukost, äldste sonen sover, maken är på jobbet, yngste sonen är hos en kompis). Jag gillar verkligen boken! Den rolig, mänsklig och absolut inte förutsägbar.🙂 Jag bara undrar varför jag inte läst henne tidigare!🙂

Innan dess läste jag en ganska hysterisk, och otroligt skrattframkallande bok skriven av Martina Haag som heter Hemma hos Martina. Hon skriver i kåseriform, men boken är någotsånär kronologisk. Hennes vindlande tankar och enorma självironi tilltalade mej. som sagt, roligt och lättläst! (Vill bara säga att den boken var direkt lämplig som Hängmattelitteratur)

Innan dess, läste jag en helt annorlunda bok. En seriös, som handlar om människor som har så kallade ”näradödenupplevelser”. Jag har både läst, och fått direkt berättat för mej av en god vän (som tyvärr, tyvärr är död på riktigt nu, oh vad jag saknar honom). När boken var läst, och medan jag läste den, behövdes eftertanke. glimtar av NÄSTA LIV 25 personer om sina nära-döden-upplevelser av Dr Richard Kent och Val Fotherby. Läs den gärna!

I övrigt ser jag fram emot att läsa Stieg Larssons tredje och sista bok Luftslottet som sprängdes, den står i min bokhylla, och nästan ropar ut att jag ska läsa den! Men, jag har bestämt mej för att jag vill läsa bok två, Flickan som lekte med elden, först. Tycker att det känns mest rätt att läsa dem i ordning, Och jag har beställt bok två från min bokklubb, så jag hoppas innerligt att den kommer snart! Jag har skrivit om bok nummer ett i ett tidigare inlägg.

Ytterligare en bok som står oläst (än så länge) i min bokhylla, är av min all-time-high-favorit-författare John Irving, Tills jag finner dej. Den första bok jag läste av honom var Hotel New Hampshire, jag både skrattade och grät mej igenom den boken. Sedan blev det Garp och hans värld som andra och En bön för Owen Meany som tredje. Det finns saker som ”går igen” i hans böcker, men det gör inget. Dock finns det några av hans äldre böcker som inte är så bra som de tre första jag läste. Ciderhusreglerna är dock en höjdare! Jag har nog alla hans böcker.

Allt gott till dej!

14 thoughts on “Böcker böcker böcker

  1. Ja det där med dolt socker är ju inte lätt! Då är det faktiskt en fördel att vara allergisk mot det mesta för jag äter nästan alldrig halvfabrikat och färdiglagat.. då har man koll på ingridienser å vad man stoppar i!Bara älskar alla Marian Keyes böckerna! Hon skriver så fängslande, roligt och känslosamt. Å Stieg Larssons böcker ska vi inte prata om.. snacka om att ha en känsla för att skriva :)Är också omåttligt förtjust i Camilla Läckbergs böcker.. ett litet tips!

    • *fnittrar* Gissa vad jag hittade i bokhyllan igår? En Marian Keyes bok till ”Sista chansen”. Helt otroligt att jag har ”så dålig koll”. ja, jag köper ganska mkt böcker, och, nu har jag tydligen lyckats med att köpa den oxå, så, läsning pågår, och idag skiner solen och det är lite varmare, så jag hoppas på hängmatteläsning.

  2. Läste Vattenmelonen för någon vecka sedan. Tyckte mycket om den så jag ska läsa resten också. Tror det är två till Änglar och Å andra sidan. Annars läste jag ut Oates förra veckan, har läst sex av hennes böcker nu och har två till i bokhyllan.Klarade av Jan Wong, Red China Blues häromdagen och den kan jag rekomendera. Har just upptäckt glädjen med ljudböcker, sent ska syndaren vakna, och det är härligt att kunna lyssna när man har annat att göra än att sitta overksam. Har Nesser på CD:n, han gillar jag skarp och har snart läst allt.Ha de bra i helgen!

  3. Red China Blues handlar om en tjej från amerika med kinesiskt ursprung som ”fastnar” för Maos lära och åker till Kina för att bli ”arbetare”. Verkligt bra tycker jag. Hon har nu skrivit boken om den tiden.

  4. Ja, du gör helt rätt i att välja Läckberg böcker!Är nog själv inne på min fjärde kopp kaffe..🙂 Päron och banan är de enda frukter jag kan äta.. så det blir mycket päron! Ha en grymt bra helg!

  5. Tack för snackstipsen.. ja att bli kaffesugen är smällar du får ta när du besöker min blogg då jag älskar att dricka kaffe ;)Vet inte hur många keyes-böcker du känner till men förutom vattenmelonen och sista chansen finns även en oväntad semester, när lucy sullivan skulle gifta sig,å andra sidan, änglar, sushi för nybörjare, är det någon där, tankar från sängkanten och under täcket! Vad kul att du hade sista chansen för det är en av mina favoriter :)Du får ha en bra dag!

  6. Tack för alla boktips. John Irving har jag läst. Marian Keyes var helt ny för mig. Tittade på Adlibris sida. Tänker faktiskt ta en närmare titt där. Bloggerisvar; Alltså tankeplats. Det var nytt för mig. Min tankeplats skulle vara havet väl. Men vad tänker man? Positiva tankar? Ska man fokusera tankarna på ett speciellt ämne eller får man ”flyga” fritt? Ja, tankarna kan bli en styrka och man själv kan förändra sitt öde genom att göra klokare beslut. Eller börda om man ge upp redan i förväg innan själva handlingen. Lycka till din praktik! Tack en gång till för nässelpajreceptet! Jag lagade igen den med spenat. Passar utmärkt som sommarmat. Mums! Ha det gott!

    • Tankeplats, det är en plats, där du i tanken (under mental träning t ex), lätt kan ta dej dit. Platsen ska vara en plats där du känner att du får vara ifred, att du får göra, säga, ropa vad-som-helst. Du är helt fri, där. Det kan vara en påhittad plats, eller en plats som verkligen finns. jag har valt mitt ställe, för där kan jag lyssna till vågornas skvalp, måsarnas skri, och jag ser ut över världens vackraste fjord! Där kan jag föreställa mej framtiden, att jag t ex är extra stark, frisk och smal! *skrattar* jag tänder gärna en eld där, den värmer, ger energi, och den är så bra, när jag tar dumma, sura, kanske bittra, besvikna tankar, oro och ilska, som jag lägger på elden och eldar upp. Det liksom fräser till lite extra, och jag känner mej befriad från ”skiten”. jag behöver inte elda allt på en gång, jag kan komma tillbaka när som helst och elda mer. Eller bara ligga och njuta, ifred, med mina tankar. Det är min tankeplats. Ordet, har jag ärligt talat nog själv kommit på, men de som gjort en del mental träning, brukar veta ungefär vad jag partar om.

  7. Jag läser mest böcker i stil med Drakula, Frankenstein och Stolthet och Fördom…. typ…. =DMen rolig info till dig nu:Det är flera personer som har frågat om jag har tänkt ta valpar efter Rick, för dom (och jag citerar) ”vill gärna ha valp efter en så underbar hund”!Folk fastnar för både hans utseende och personlighet!Hur underbart är inte det att höra?!KRAMAR!!

  8. tack för dina kommentarer hos mig…jag har kommit av mig lite i läsandet nuförtiden, kan bero på att sömnaden fått ta större tid i anspråk. jag syr som allra bäst när jag kommit in i andra andningen och egentligen borde gå och lägga mig.. ;-)ha det gott

Kommentera

