Mera mat, idag vegetariskt

Fyllda paprikor
Det är inte särskilt ofta som jag äter helt vegetariskt , (dock åt jag en god sallad med ricotta, soltorkade tomater och grillad kronärtskocka bara häromdagen). Ibland känns det så skönt att äta sådan mat🙂 Som om kroppen blir lättare och gladare.

Idag blev det fyllda paprikor, samt tapenade och lite egna tomater och några salladsblad. Ruccola passar verkligt bra till tapenade, som ett tips. Recepten hittade jag hos hemköp, och hos Tina, båda är lättlagade. Vill du prova själv, kommer de här:

2 paprikor (jag har vit, röd o grön, i receptet står det röd)

1 morot

½ knippe salladslök

15 urkärnade kalamata-oliver

100g fetaost

1 msk finhackad färsk timjan

svartpeppar

Sätt ugnen på 175 grader. //Riv moroten grovt, hacka salladslöken (lämna översta gröna delen). Lägg i en bunke med oliver och smulad fetaost. Mosa ihop med en gaffel// (Här ”fuskade jag” och lade allt i matberedaren och hackade, fort). Krydda med timjan och svartpeppar. Dela, kärna ur och skär bort det vita ur paprikorna. Använd en liten sked, och fyll paprikahalvorna. Lägg dem i en ugnsfast form, och grädda i 25 minuter.

Och lite tapenade, som är så gott till ”allt”, på smörgåsen, på kexet, till köttet, i en bakad potatis, till ugnsbakade rotfrukter, till salladen, ja, på många platser!:

½ ask sardeller

2½ dl svarta oliver

1 vitlöksklyfta

½ dl olivolja

peppar

Finhacka och mixa oliver och sardeller. Riv i den finrivna vitlöksklyftan. Rör sist ner olivoljan och smaksätt med peppar. (Eller bara kör allt i mixern, som ”lata” jag gör)

Har du lust, får du gärna delge mej ditt godaste vegetariska recept! Det får gärna vara lättlagat. Paprikorna är egentligen goda som de är, eller som tillbehör till något annat, kyckling t ex. Men, jag var sugen på tapenade.

Allt gott till dej!

Kommentera

