Växthuset just nu!

Paprika
fikon, hela
Fikon
Chili
Som du ser, har jag paprikor som håller på att mogna, samt vackra chilifrukter (som jag ej smakat ännu). Det finns även gurka (en planta), jag har skördat den första gurkan, och den andra är snart klar. Cocktailtomaterna är härliga, lite syrlig-söta , och mognar lite varje dag. Den andra sorten är större, liknar nästan bifftomater, och de är så otroligt köttiga, stora och söta i smaken! Yummi! Smultron plockar jag även de, dagligen, tyvärr upptäckte jag löss på dem idag, så jag bar ut dem ur växthuset. Hur blir jag av med lössen? Physalisen börjar mogna, och de är jättegoda, men lite små, kanske. De kräver ännu mer vatten än tomaterna och gurkan! Plocksallad har jag haft hela sommaren, och det är jag så glad över.

Fikonet – var en pinne, när jag köpte det i våras, nu är det en ganska stor buske, eller ett litet träd, som det redan finns frukt på! Wow! Jag räknar till över 40 frukter redan! Nu hoppas jag bara att de överlever vintern, så de får mogna (till nästa år). Jag har haft tur, och pratat med en man utanför Torekov, som kunde mycket om fikon, och själv har fem fina fikonträd. Han säger att fikonen helst inte ska ha under 7 grader över vintern, om frukterna säkert ska klara sej. Hans bar även de lika mycket frukt som mina, men han odlade sina utomhus i krukor. Och sedan fick jag lära att fikonen är lätta att föryngra!  ”Det är bara att ta en gren, och sätta den i lite jord, så kommer den sej” Ja, det låter ju enkelt, hoppas att jag kan göra så, när behovet är påkallat.

Allt gott till dej!

3 thoughts on “Växthuset just nu!

  1. Vad mysigt med växthus! Jag skulle också vilja ha det. Nu får jag nöja mig med att gå runt och titta på allt härligt som växer i svärmors växthus och trädgård. Jag älskar att pyssla med blommor. Jag har nog ärvt mina gröna fingrar av mormor som var trädgårdsmästare. Får ofta komplimanger över mina krukväxter.

  2. Apropå lössen, såpavatten flera gånger kan hjälpa. Som förebyggande tror jag på tagetes, det finns jättehärliga färger och former. Tyvärr är det så att vita flygare och lössen kan komma till växthuset, varför ligga ett steg före nästa år kan vara något. En bekant sa att om man garanterat ville ta död på lössen, skulle en rökare blåsa in rökluft i en instängd påse, så dog de garanterat….hmmmm, men det kan man ju inte göra med ätbart. Du kommer väl med beskrivningar hur du tyckte tomaterna smakade som du satt, är nyfiken hur du tycker det överensstämmer med påsen och denna sommar som varit solfattig, man kan ju aldrig nu för tiden veta vilken sommar man får, tyvärr verkar såna här somrar vara troliga, blåsare säger experterna att de ska bli och klimatförändringarna gör ju sitt till. Du har en bra hemsida, tagit till mig lite recept och annat. Hej svejs../ L

    • De stora tomaterna är oerhört goda, tycker jag. jag har aldrig smakat sötare tomater. De är väldigt köttiga, dessutom. Enligt påsen skule de vara medelstora, men, de liknar bifftomater mycket mer! Jag har tagit fröer, som jag planerar at sätta nästa r. Och, jag funderar på att sätta fler cocktailtomater. Gula, kanske. Jag smakade några för en vecka sedan, och de var ljuvligt goda. Mina cocktailtomater är väldigt goda de också. De är mer syrliga än de större, men, de är smakrika och precis lagom. Maken tycker bäst om dem.🙂 Kul att du skrev så mycket, hoppas du ser svaret!

Kommentera

