Helsingör

Ostaffären
Jag lovade skriva en rad om Helsingör.

Det bästa med Helsingör, är nog att det är så lätt att ta sej dit! Och att det alltid känns så skönt att komma dit, som om jag är på semester. Det är oftast en anings varmare, soligare och mindre blåsigt i Helsingör. Ölen är lite godare, shoppingen är lite annorlunda, och de vackra husen är äldre.

Jag föredrar att åka Scandlines eller Sundbussarna över sundet. Scandlines har stora båtar, med stor butik, cafeteria och restaurang. Sundsbussarna är mindre, lagom, lite enklare, men med cafeteria och kiosk. Scandlines går oftare, Sundsbussen stannar marginellt centralare.

Man möts av ett härligt blomstertorg! Här är det så lätt att stanna upp, njuta av alla härliga färger, och dofter som känns så levande och sprakande! Det går snabbt att konstatera att här kostar blommorna betydligt mindre än hemma! Och, ska tilläggas, de jag köpt, har alla varit bra, jag har aldrig känt mej lurad.

Sedan vill jag helst gå upp till torget! Där finns det många lockande uteserveringar, och en stor fontän som tronar stolt. Jag slår mej ner, dricker en öl,  pratar, tittar på folk och bara kopplar av! I den övre delen av torget, ligger Gästgivergården – köp gärna öl, där, men jag tycker att maten är tråkig. Den är lite halvfabrikat och sådant som du kan få ”var som helst”.

För en god ”Frokost”, eller lunch som vi säger, gå till Rådmand Davids hus på Strandgade 70, och ät ett härligt danskt ”smörrebröd”. Det är ett härligt gammalt hus, med en förtjusande innergård, och trevlig service. Första gången jag var där, drack jag en varm Lumumba, för det regnade och var kallt. Nu i somras, drack jag en kall istället. Huset är över 300 år gammalt. Charmigt!

Ostaffären på gågatan, är väl värd ett besök! Den butiken är välsorterad! Och de brukar ha goda smakprover utåt gatan! Deras egna färska vitlöksost är sååå god! Kronborgs slott, är vackert och sevärt, men det är välbesökt på sommaren. Secondhandbutikerna i ”byen” har fina saker till riktigt låga priser. Kyrkans egen ligger vid torget, och de skyltar med att det ”tror på ett liv före döden”.

Så ta en tur över sundet, och njut i fulla drag en hel dag! Strosa runt, och njut av de gamla husen, och gör som jag – ta med ett härligt glatt sällskap! Här kommer ett helt galleri Helsingörbilder!

Allt gott till dej!

One thought on “Helsingör

Kommentera

