Orientalisk dans

Nu har jag provat det också, i Bassholma skola.

Vi var en ganska liten grupp på bara 8 tjejjer/kvinnor + ledare, och vi var i 40-årsåldern, och 18-20 årsåldern, antingen eller. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat, men jag fick en stark känsa av att medverka i en film om orienten, där alla dansade till orientalisk musik. Lite ”Lawrence of arabia” – känsla.

Vi fick lära oss hur en man rör sej, och göra det! Sedan skulle vi gå som en sensuell kvinna, med svängande höfter och en rak nacke med ett huvud som liksom satt på en tråd och inte ”nickade”. Vi lärde oss om övre och nedre magmusklera, hur man kan spänna dem… *skratt* Komplimerade en ung tjej, hon var duktig!

Vi fick även lära en rörelse, där man ganska effektfullt ”knycker” till på höften (jag hade svårt med det, av någon anledning). Axlarna och händerna skulle vi också röra på, och gärna med mjuka, sirliga rörelser. Hm, jag kan ju säga, att jag knappast utmärkte mej där! Tyvärr.

Som uppvärmning, innan vi verkligen dansade, dansade vi en palestinsk dans, där man korsade benen två gånger i sidled, och sedan sparkade inåt. Vi stod i ett långt led, och vi höll varandra i handen ända från armbågen! Det var verkligen kul, men jag kände efter en stund att jag gärna ville vända håll.

Sedan stretchade vi, och började dansa när vi var klara med det. Alla dansade för sej, och använde de rörelser som kändes behagliga i takt till musiken. Det lät härligt, när en av tjejjerna hade en schal om höften med metall som ljuder i minsta rörelse. Hon rörde sej så mjukt och vackert, och klangfullt!

Slutligen dansade vi i en cirkel, därifrån dansade vi en och en in i mitten, för ett ”solo”. Det var inte pinsamt, för vi klappade i händerna, och hejjade på varandra. Vi hade alla olika stilar, men vi försökte hålla takten, och det kunde vi alla! Det kändes anspråkslöst, på ett befriande sätt!

Jag ska prova nästa onsdag med!

Vill gärna tillägga, att innan dansen, bjöd M på god, het capuccino med ljuvligt goda smörgåsar med rökt lax, ruccola och pepparrot. Vi satt i bilen, eftersom det regnade, och tittade ut över Rössjön, medan en skägdopping vilade på en sten ett par meter ut, så vi hade en vacker ”granne”.

Allt gott till dej!

 

4 thoughts on “Orientalisk dans

  1. åter alldeles underbart, undrar om det finns sådant i min stad också.. hoppas.du, vi blev inspirerade av dina rika riddare igår, men gjorde en toastig variant och hade stekta äppelklyftor till.. kram

  2. jag har gjort pattakläm sen jag var 30, min mamma hade haft bröstcancer x 2 och oturligt nog behövt operera bort båda…visst gör det ont, men det går över, tur bara att de återgår till sin forna form efteråt😉

  3. Det är kul att prova något nytt. Själv är jag sugen att lära mig dansa magdans. Jag har faktiskt en kompis som kan det. Då blir det en syrisk variant. Magdanskläderna är vackra och med metall dekorrationer låter man som en mini kalypso-orkester. Fint, fint.

Kommentera

