Stinksvamp i Skånes djurpark

Vildsvinskulting
Djurparken
Höstlöv
Uroxe

Sälleklapp

Vi hade 18-årig bröllopsdag söndagen den 30 september. Vi åkte till ett vandrarhem utanför Höör på lördagen för att fiska, sova över och gå i Skånes djurpark nästa dag. Vi åkte tillsammans med barnen, och äldste sonens flickvän.  Tyvärr regnade det så mycket, att vi valde att strunta i fisket. På söndagen regnade det också, men inte lika ihållande, och det blev uppehåll emellanåt. Vi hade med korv som vi grillade, samt kaffe till fikan.

Det är skoj att gå i djurparken, den är väldigt fin, och det är lätt att se djuren, och de verkar ha gott om plats (med undantag för lodjuren). Det finns bara svenska djur i parken, och dessutom finns det flera grillplatser, bänkar att fika vid samt ”lek o hinderbana” i skogen. Förr besökte vi djurparken varje år i åtminstone 12-13 år från det att vår äldste son var 1 år. Vi har alltid haft trevligt där, och varje gång har det varit olika upplevelser som präglat vår vistelse. 

I söndags var det skördemarknad i parken,och det fanns odlare och en hel del pirater, uppträden m m. Vi valde att titta på en svamputställning, för att få lite hjälp med att identifiera ätliga svampar. Direkt när vi kom in i rummet, kändes den karakteristiska doften av liksvamp/Stinksvamp. Vi pratade kremlor, som jag ej vågat plocka än, och det var intressant! Vi fick möjlighet att provsmaka stinksvampen…

Du som känt doften, förstår att det inte är något man har lust att smaka på! Men, jag  tycker ju om att prova nya saker, ville vara ”lite modig”. Häpet konstaterade jag att det smakade nötter! Men, en stund senare (när vi redan kört därifrån), märkte jag att jag var som bedövad i vänstra kinden, och jag kändes sårig i gommen. Maken sa att hans tungspets kändes ”stickig”. Jag tror att det var svampen! Sårigheten höll i sej i flera dagar, medan kinden återfick känseln efter ett par timmar.

Provar den KANSKE igen, men i så fall tillagad för att slippa bieffekter! Har försökt finna någon information som bekräftar det jag upplevde, men har ej funnit någon.

Allt gott till dej!

3 thoughts on “Stinksvamp i Skånes djurpark

Kommentera

