Drakhuvud, Josefinelust och Sälle med mera

M
Josefinelust
Sälle
Nimis
Tumlare
Fiskkontakt
Drakhuvud

Var ute på havet i Skälderviken och strax utanför Kullaberg i tisdags. Jag hann med att se en säl, åtminstone på håll. Den verkade oerhört nyfiken och vädrade i luften efter oss. Vi stängde av motorn, och bara tittade🙂 Sedan åkte vi ut, utanför skälderviken, vid Kullen. Det är oerhört vackert där, påminner om Skottland, säger maken. M hamnade på bild där! Tyvärr ”lyckades” vi bli sjösjuka, för det var gamla dyningar som rullade… Till slut stod vi inte ut, utan behövde lite fast mark under fötterna. Jag och M blev satta på en klippa nere i Josefinelust. Tyvärr, visade det sej, kunde vi ej komma in till land därifrån, utan vi stod/satt bara där och försökte att må bättre. Jag såg en stor död fisk, som jag antog var en tumlare, ligga på stranden bland stenarna. Jag tycker att den låg ganska långt upp på land. Blev nyfiken! Efter några minuter, kom två danska pojkar, som jag tror var på orientering, för de hade en karta med sej. Jag bad den ene killen att titta på ”fisken”(däggdjuret), och berätta hur den såg ut, vad det var för sort, och visa med händerna hur lång den var. Och, det roliga är, att han inte ifrågasatte varför vi satt uppflygna på en klippa ute i havet… utan svarade så gott han kunde på mina frågor. Jag och M fantiserade om att killarna skulle vada ut, och hämta oss, så vi kunde komma närmre det som såg så spännande ut…. Jag tog en bild ner i det klara vattnet, och en bild på en sten, som jag tyckte liknade ett drakhuvud, och M tyckte liknade en man som sov. Strax därefter blev vi upphämtade igen av maken, som även fick de vackra fjärsingarna i blå-grön ton. De har gifttaggar i gälarna och ryggfenan, så man får vara försiktig när man plockar av dem från kroken. Och vi åkte förbi Nimis, som börjar bli väldigt stort, tycker jag. Detta var ett utdrag från min dag.

Allt gott till dej!

Kommentera

