Vem hade trott?

Dethär är en dikt, hämtad från en bok som är skriven av en tjej med ryggproblem. Tog en kopia på en dikt som fanns med i boken, och här har jag återgett den, förutom den delen som handlar om vilket ryggproblem hon har, eftersom jag ej kan relatera till det. Jag hoppas att jag någonsin blir förlåten för att jag glömt både namn och boktitel… Jag tillägnar denna texten särskilt till Fäbostintan Birgitta.

 

Vem hade trott

att det någonsin skulle bli tillåtet

att ligga på sängen och läsa romaner

när disken står i travar

och dammtussarna flyger?

Jag måste vila ryggen.

Vem kan tänka sej

att inte odla en enda nyttig grönsak

när trädgården är stor och jorden god

att bara fridsamt ströva runt

med självgående gräsklippare

hejdlöst njuta av sommaren?

Jag kan inte böja ryggen.

Vem hade trott

att nästan allt är möjligt att avbryta

helt enkelt uppskjuta till morgondagen

utan att tillvaron havererar

fulltecknat schema spricker?

Jag måste ta det lugnt.

Vem hade trott

att det någonsin skulle bli tillåtet

att ta sig en långpromenad just idag

just nu

bara för att fåglarna sjunger

solen skiner och våren är här?

Jag måste motionera.

Vem kan tänka sej

att ta vara på allt detta

utan att tvingas till det?

Finns det någon

som vill byta

med mej?

 

Allt gott till dej!

 

2 thoughts on “Vem hade trott?

  1. Oj, vad fint..det är ju precis så det är…Du är gullig du, tack! Du förstår väl att jag kopierar den va? Får jag det?🙂 Hoppas du får en skön kväll. Gillar inte det där vita som kommit ute, men det är väl bara att acceptera antar jag. Så nu åker vinterkläderna fram och sommarkläderna är ohjälpligt nerpackade, och förhoppnigsvis har vi en annan lägenhet innan dom ska upp nästa gång. Har förståss sparat bikinin framme för Tunisienresan i Jul haha…Maken far nu på onsdag..har du läst min blogg om det? Kramizar till dig

Kommentera

