Choklad på Chocolatte

Chocolatte

Finns det någon som blir förvånad över att jag har varit och fikat i ännu en chokladbutk?🙂 Jag var där med min kusin N, som syns på bilden. Eftersom hon sitter i rullstol. var det ett halvt företag bara att komma in. Vi fick gå runt, in på en gård till baksidan, och ta och in den vägen. Anmärkningsvärt är den mysiga innergården, som mest verkar befolkad av rökare, av mängden fimpar att döma.

Chocolatte har väldigt hög mysfaktor, inrymd i en gammal byggnad med vackra fönster och högt i tak. Det finns några sittplanser inne i själva butiken, samt två minirum med ytterligare sittplatser för den som är fikasugen. Inne i butiken valde vi att sitta. Jag placerade mej på fönsterkarmen med mysiga kuddar bakom ryggen.

Jag har varit två gånger på Chocolatte tidigare. Ena gången köpte jag deras lyxiga kaffe till min morbror, som en liten present. Kaffet var mer ”sådär”, tyvärr, så är det väl när man  är van vid zoegas (han Mollbergs, jag ekologiskt). Andra gången var jag där och åt deras utsökt goda glass. Den är krämig och smakrik.

Idag beställde vi varm choklad, det fina är att de har vanlig mjölk, laktosfri mjölk och soyamjölk! Bra för kusin N som är laktosallergiker! I min mjölk fick jag chokladtryffel (som inte hade löst sej helt, och var svår att övertala), samt ingefära och chili. Chilin var i remsor, som jag gärna hade fått hackade i kortare bitar. Dock hade chokladen ett fint skum på toppen.

Jag tyckte om de stora kopparna! Snacka om valuta för pengarna🙂 Till drickat valde vi ut vars en bit choklad, jag tog en tiramisu som var utsökt god, och N tog en helnöt, som hon gillade. Vi mös verkligen! Vi satt och tittade lite på sortimentet under tiden, och såg att det fanns både golf och tennischoklad bl a. Kul.

Jag köpte med mej en kaka ingefärschoklad hem. Köpte en till väninnan M också. De har ganska stort sortiment chokladkakor. Jag köpte inga praliner, för, jag har smakat en del av dem redan, och de var inte alls lika goda som de på Peter Beijer, enligt min mening. (Kan inte låta bli att jämnföra)

Nästa gång, måste jag nog besöka Helsingborgs tredje chokladbutik: Sofie choklad. Jag vet att de har populära chokladprovningar (där man avslutningsvis får äta så mycket man vill), för bl a möhippor, eller andra som ”skramlar ihop” ett sällskap. Även Chocolatte har chokladprovningar. Jag vill GÄRNA gå på en så’n!

Allt GOTT till dej!

4 thoughts on “Choklad på Chocolatte

  1. jag sitter just nu och njuter en pralin från Peter Beijer… :)jag har aldrig besökt butikerna i din stad, men väl i Malmöjag måste också tillägga att det i Malmö öppnat en ny butik som faktiskt slår Peter Beijer… har du ärende till den staden någon gång, leta rätt på Le Trois Roses på Gustav Adolfs torg, en väldigt liten butik/chocolateria med fantastiska praliner och möjlighet att sitta ned och fika med diverse läckerheter… mmmmmmmmmha en fortsatt skön dagkram

  2. ;-)jag tror jag tar en pralin till, har fyra kvar :)jag tror att le trois roses har en hemsida också, den var under uppbyggnad i somras, jag frågade när jag var där. mina favoriter av dem jag testat är det naturligtvis chilitryffel, men också olivolja/citron… mmmmmm nu går jag och hämtar en till pralin jag utnämner denna dag till ”Njutningarnas söndag” kram

  3. Tack för länken, precis den butiken jag menade… men hemsidan var inte klar när jag frågade efter den ….jag lovar att du inte blir besviken om du tar dig dit och provsmakar. Det sägs att Mr Bean Rowan Atkins beställer choklad från den butiken och få levererat till england eller var helst han än befinner sig… dyrare än Peter Beijer, men helt klart värt varenda öre nu ska jag in i köket och härja lite.. gäster klockan 15:00kram

  4. Hej Carina,Trots att detta inlägg är gammalt misstänker vi att du fortfarande tycker om choklad ; )Just nu erbjuder vi gratis provsmakning av choklad, espresso (och Olof Viktors produkter) på Chocolatte. Om du är intresserad tycker vi att du borde spana in nya sajten http://tastecasting.seVi har precis börjat köra tastecastings i Helsingborg. Tastecasting innebär att du får äta ute/fika gratis om du kvittrar om det.

Kommentera

