Helsingör i december

blommor
Rådmand
Jag gillar att berätta om det som är särskilt trevligt! Och jag var två gånger i Helsingör i december – det är trevligt!

Första gången den 8:e tillsammans med maken, samt T o C. Vi hade verkligen trevligt! Ägnade stora delar av dagen åt att göra precis det som föll oss in för stunden. Vi njöt av varm choklad och nybakad belgisk våffla med glass på. Vi gick upp på torget när det mörknat, för att njuta av glögg där. Glöggen serverades i temuggar med tomtemotiv, med eller utan konjak i. Glöggen värmdes i enorma koppargrytor, vackert! Hela torget var juligt smyckat, och väldigt mysigt. Inget besök i Helsingör, utan att gå in på Rådmand Davids hus, där smakade en varm Lumumba underbart!

Andra gången var jag där tillsammans med M från Norge den 27:e. Vi tittade lite extra på arkitektur, och vi är båda imponerade av design samt danskarnas blomsterarrangemang. Vi letade shoppingfynd, men, det verkade inte som om det var mellandagsrea i Helsingör. Dock gjorde vi såklart ett besök på Rådmand Davids hus. Där njöt vi av vars ett smörrebröd till ”frokost”, och vars en varm Lumumba, såklart! M agerade som ”den nordnorska amazonen”, och bar allt vi handlade (inkl vinet). Och jag köpte en svindyr ost, som kostade 54.95 hg i Dkr! Den innehöll tryffel, och är mycket god både på kex och riven på pasta.

Förra gången jag var i Helsingör.

Allt gott till dej!

3 thoughts on “Helsingör i december

  1. hejsan! håller med Björne där…haha åh tackar och bugar *skratt* :)oh så supergullig eller vad! trollis.. :):) ha en supervarcker dag Carina! kram/ModeMajk

  2. Vad härligt med dessa resor! Jag älskar att resa med min man och vi försöker komma iväg minst 2v/vår och strosar runt ett nytt land varje sväng. Jättemysigt. Helsingör har jag adrig varit i, så det får vi ta en sväng till någon gång. Man behöver ju egentligen int eåka så långt, bara man ”kommer bort” ibland. Även en sverigesemester och se allt vackert är inte heller så dumt.Tack för din kommentar och jag svarar så här: Då ska man stanna inomhus, ta långa bad, läsa bra böcker! Tex ”Så går en dag från våra liv och kommer aldrig åter” av Jonas Gardell (inte så jätteupplyftande men underbar!, ”Sucka mitt hjärta men brist dock ej” av Mark Levengood, ”Naivsuper” eller ”Doppler” av Erland Loe eller Martina Haags böcker, de skrattar man hela tiden av!Ja, eller skriva en bok själv😉

    • Ja, jag tycker verkligen om att resa! Sverige är bara det, ett underbart land, med mycket att se och upptäcka! Verkligen! Eftersom jag bor i skåne, och har släkt i Nordnorge, har jag sett mycket av vårt land. Och, för mej är Danmark så nära! Jag, som inte är så förtjust i storstäder, tycker oerhört mycket om Köpenhamn! Alla årstider är bra där, och det finns så mycket att se. Och Köpenhamn känns så kontinentalt. Levande. Jag har varit bl a i Namibia och Zimbabwe, och längtar som en tok tillbaka till Zimbabwe. Härligt land, underbara människor! Och boken… den finns i stora delar i huvudet redan, ska bara ner på pränt. Svårt att få till just det, funderar på att gå en skrivarkurs. Jag har börjar samla det materialet som jag behöver i alla fall. Iden, tror jag håller, dessutom. En gammal dröm🙂 Har ännu ej läst varken Gardell eller Levengood, har dock varit på föredrag med Levengood två gånger. Martina är hysteriskt rolig, ja! Tycker även mycket om Marian Keyes, irländskan.Kramiz!

Kommentera

