Hon lever på övertid

Moa

Det är så tråkigt. Moa, vår äldsta hund, är nu 11 år och 3 månader. En tjej som träffat många av samma ras, säger att hon aldrig träffat någon som är äldre än 10 år. Så, jag VET att hon lever på övertid.

Hon morrar till i stort sett alla, utom till mej. Hon vill helst bara ligga på soffan, och vara ifred. Hon är ganska egensinnig, och ”skriker” på oss, om vi inte släpper in henne snabbt nog, när hon är ute.

Idag hade hon en liten varböld som sprack, och jag har tömt ur den, INTE mysigt. Det var för att hon och Ella kom ihop sej om kycklingskinn i söndags. Ella bet henne. Vilket är ”okej”, eftersom det är två tikar.

De sista dagarna, har hon haft svårt att hoppa upp i soffan, och jag har fått hjälpa henne upp. Vid ett av försöken, ramlade hon baklänges, och slog nästan en kullerbytta.

Idag, ramlade hon helt plötsligt på sidan, när maken tog in henne. Men hon reste sej snabbt, som om inget hänt. Jag är orolig för henne. Och jag vill vara med och bestämma, när det är dags.

Jag vill inte att hon ska lida. Jag vill veta att hon inte har ont. Hon var ute och jagade för några veckor sedan, visst, hon var helt slut länge efteråt, och vi sa att om hon inte repar sej, får det vara slut…

Hon fick följa med för att hon ville. Hon tycker att det är värre att behöva stanna hemma. Men, hon har hämtat sej. Det är så svårt att ta beslut. Men jag tror verkligen inte att hon lider alls. Kanske finner vi henne en morgon…

Allt gott till dej!

4 thoughts on “Hon lever på övertid

  1. att behöva ta beslutet när det gäller ens hund är jättesvårt även andra djur… min kompis gjorde nåt fint för sin ledarhund. Hon fick låna torpet utanför vetrinären och tände 100 värmeljus och spelade musik så att hon och barnen fick ta farväl.. Men jag själv ska ta hem vetrinären när det är dags så att min hund blir minst stressad..kram anki

  2. Svårt svårt. Jag vet en jättefin Golden som var så pigg och glad, men plötsligt blev hängig och när de gick och kolla de upp henne så hade hon cancer i hela kroppen och hade tydligtn måstat lida hemskt, utan att visa det. De vill ju vara till lags. Samtidigt så hade vi en hund som var superpigg och valpigt hoppig till 18-års ålder, så det är ju jättesvårt det där.Så orättvist att man ska måsta ta ett beslut om någons liv, om den ska få leva eller inte, alla vill ju leva. Men ändå kan sällan djur tala om hur de känner.Oj, vilken bra hjälp jag var här… hm…

Kommentera

