Allra godaste kladdkakan!

Kladdkaka
Tårtspade
Vita kladdkake-muffins

Jag vill gärna dela med mej av mina bästa kladdkakerecept! Fick extra god anledning att baka, när jag hade besök av kusin N, som jag inte ser ofta nog! Lite extra fira-känsla vill man ju verkligen ha ibland, fast det är måndag eller hur!?

Överst, ser du en supergod kladdkaka, som är kalas i konsistensen, om den får bli ordentligt kall först, ljummen är den fortfarande lite rinnig… Inte så bra. Receptet har jag fått av en kock som heter Sig-Britt.

100 g smör (gärna äkta) Har provat laktosfritt, det går fint det med, tillsatte en nypa flingsalt

3 dl socker (mycket, jag vet)

2 ägg

1½ dl vetemjöl (gärna specialvetemjöl)

5 msk kakao

Smält smöret, blanda alla andra ingredienser. Häll i smöret, rör lite till. Grädda i mitten av ugnen 200 grader. 20-25 minuter (jag använder en liten springform, med bara 20 cm i diameter, så jag bakar i 25 minuter) OBS! Låt kallna innan du äter den! Och servera med en klick vispad grädde!

I mitten ser du min kakspade. Jag tycker att den är så kul, att jag ville visa den. Den är helt i plast, och kan stå för sej själv. Ser mest ut som en krokodil, tror jag. Hittade den på en loppis för 10:- 🙂

Vita kladdkakde-muffins är supergoda! De får en underbar smak, även om de inte ser ”mycket ut för världen”. Eftersom de inte innehåller ägg, passar det fint till någon som har den allergin. Receptet kommer från ”kladdkakor” av Maria Öhrn (ICA bokförlag). Fast hon gör den som hel kaka, du får gärna prova även den!

100 g vit choklad

100 g smör

2 dl strösocker

150 g kesella lätt, (valfri creme fraiche går precis lika bra)

saft och skal av ½ citron

2½ dl vetemjöl (gärna vetemjöl special)

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

½ tsk salt

Smält chokladen i vattenbad, (var försiktig, vit choklad är  känslig för att bli för varm) och smöret på svag värme. Rör socker och kesella till en jämn smet. Tillsätt smör och choklad. Riv citronen, och pressa ur saften, blanda ner det i smeten. Blanda de torra ingredienserna, och rör ner i smeten lite i taget. Fyll muffinsformarna till hälften. Grädda 18 minuter i 200 gradet. /alternativt/ I en springform, som är smörad och bröad, gräddar du 25 minuter i 200 grader.

Jag hoppas att du med dehär recepten får inspiration,och blir sugen på..

..Allt gott !

11 thoughts on “Allra godaste kladdkakan!

  1. Mm.. mer kladdkaka åt folket :o) Och det är ju faktiskt en maträtt som man egentligen inte ens behöver grädda.. hehehe.. det är bara rätt ner med nosen i byttan… slurp :o)

  2. oj vad du varit aktiv på bloggen när jag slöat :)Vingåker, inte långt från det ställe jag växt upp, fick lite hemlängtansbaciller av bilderna.som du vet älskar jag samma typ av mat som du, kladdkakerecepten tänker jag definitivt prova. min dotter älskar vit choklad dessutom.tomater har jag inte sått några – än, ska ta lite fröer från de cocktailtomater jag har hemma. mina chiliplantor har tagit sig bra, de flesta av dem, några visar inte tillstymmelse till att vilja gro, tyvärr, det är nya sorter jag fått. ha en fortsatt skön söndag.

  3. Jag gjorde en kladdkaka igår em. Har slutat röka och blir så sugen på något att stoppa i munnen. Men kladdkaka är farligt gott – slukade hela innan dagen var slut…

    • Hej! Som jag skrev i receptet, är det mycket socker i den, tyvärr. man måste ha t ex vipsgräddetill, för att klara allt det söta, och den passar allra bäst som bara en liten bit efter maten, med kaffe eller te till. Men jag älskar konsistensen och smaken på den. Hoppas du gillar den andra kladdkakan bättre (om du vågar dej på den)

Kommentera

