Sukiyaki

Sukiyaki – Det låter som en gammal 60-talslåt… Men är även en maträtt! Jag, är så priviligierad, att väninna M lagade det till oss (mej) idag! Jag känner mej så oerhört glad, över att få äta något så gott, där smakerna utvecklas, och ”gifter sej” i munnen! Det är färskt, fräscht och samtidigt härligt kryddigt! Och mättande (men jag tror att vi åt för 5 personer, vi två…)

För att beskriva vad vi åt. Det är en japansk variant av fondue. Men, här lägger man ner grönsakerna i Sukiyaki-buljongen, tills det får ”lagom” konsistens, och sedan ”fiskar” man upp efter hand, och doppar i

1. Ett rått lätt uppvispat ägg

2.En SUPERSMASKIG sås, gjord på jordnötssmör, soya och thailänds chilisås.

3. Sist lite ris från den tredje separata skålen.

På en del japanska restaurangen, hoppar man över steg 2…vilken miss, det är som pricken över i, tycker jag! I den kokande buljongen hade vi: salladskål, lövtunt skivat nötkött, champinjoner, annan svamp (ej shiitake), bambuskott, vattenkastanj, glasnudlar, morot samt purjolök! Jag gjorde små rullar av köttet, men purjolök inuti. Samt av salladskålen, med nudlar och eller svamp inuti. Oh, vad jag njöt!

Ber att få återkomma med bild!

Allt gott till dej!

One thought on “Sukiyaki

  1. Sukiyaki är supergott! Synd bara att jag som gravid ska låta bli råa äggulor… Jaja, om ett halvår kommer ju Pyret ut, sen ska jag och sambon definitivt ner till Sukiyaki, som den japanska restaurangen här i stan heter!😀

Kommentera

