Helgen i Vingåker i korthet

sushi
J
O
mamma o morbror J
Sävstaholm
lusthus
staty
stall
struktur
Hälmaren

Jag har varit i Vingåker i Sörmland mellan Katrineholm o Hallsberg. Där har jag hälsat på morbror J med fru, kusin C, samt hennes barn J och O, tillsammans med min mamma. Jag är väldigt glad över att hon och jag kunde resa tillsammans.

Oj, det blev många bilder! (91 totalt, men 10 här)

Underst ser du Hjälmaren, det är ett så underbart ljus, tycker jag. Det är taget på kvällen, och det är ganska kallt. Vi står vid Hjälmargården (ej i bild). Ovanför, en bild på en vägg! Jag tyckte både om ljuset, det gamla huset och strukturen på väggen! Även denna bild är tagen vid Hjälmargården.

Stallet du ser, tyckte jag var så vackert, byggt i sten som det är. Det ligger i Vingåker, nära där min morbror bor.

Statyn står utanför slottet Sävstaholm som du ser ett par bilder upp. Det är som synes tre dansare. Även lusthuset hör till slottet,och ligger mitt i Vingåker.

Bild på glad mamma o morbror utanför slottet.

Sedan har vi kusin-barn O. Hon är snart 5 år, och väldigt duktig på att sjunga och uppträda! Hon verkade ha ett nära nog outsinligt förråd av sånger. Ett härligt leende, klädde ofta hennes ansikte. Jag hade även förmånen att få läsa flera böcker för henne.

Lillebror J och jag fikade tillsammans. Det var så kul, vi skulle ner till centrum. Jag hade lust att besöka ”sveriges största Outlet”, J’s mamma skulle till mataffären. Helt oväntat säger J att han vill följa med mej! ”Är du säker” kontrar mamman. ”Ja” säger J. Sagt o gjort! Det var mysigt att hålla en liten hand, och sedan fika med honom. Kläder hittade jag inga….DET gjorde inget!

Överst! Ytterligare en bild på sushi (ser tidigare inlägg)! Jag tycker att det är så gott! Vi gjorde den på vanligt grötris, det gick hur bra som helst! Det trevligaste var att mamma, som inte smakat sushi tidigare, tyckte att det smakade förträffligt! I makin hade jag lax, avokado och salladslök. Morbrors fru gjorde maki med crabstick, omelett, gurka och kokt morot. V hade äkta japanskt vackert porslin att duka med. (Morbror J har bott i Japan i 12 år, som missionär – och det är mer än att bli kokad i en gryta, som vi ofta ser i skämtteckningarna)

Allt gott till dej!

3 thoughts on “Helgen i Vingåker i korthet

Kommentera

