Gott på Söder!

Jag var tillsammans med väninna M på en libanesisk restaurang igår, och åt så gott! Restaurangen ligger på söder i Helsingborg, och är inte svår att hitta! Den ligger i sydöstra hörnet vid torget, där torghandlarna står. Libanesisk mat består till stor del av smårätter, och vi satte i oss fyra, som vi delade.

Jag vill gärna berätta vad vi åt: Shawarma i rulle (tycker jag är godast av allt, och godast i rulle. Denna var grillad även efter att rullen var gjord, det är godast så  mmmmmmmmmm), köttspett i rulle, tabbule och ett gott bröd med mycket kryddor( bl a oregano, timjan och sesamfrön, lite ljummet, och så gott!). Maten var fräsch, det luktar gott och fräscht i restaurangen, och servicen är trevlig och personlig. Jag kommer garanterat att gå dit igen! Då vill jag prova deras friterade franska ostar, som de särskilt rekommenderar på menyn.

Läs gärna artikeln här från vår restaurang. Längst ner finns det flera goda recept, bl a på:

Tabboule
Sallad på bladpersilja och bulgur
4 portioner

5 dl hackad bladpersilja eller ca 250 gr innan stjälkarna tagits bort
3 tomater
1/2 gul lök
1 1/2 dl bulgur, krossat vete, finns i de flesta mataffärer
1/2 tsk salt
2 msk torkad mynta
1 tsk paprikapulver
2 msk citronsaft
1 1/2 msk olivolja
Låt bulgurn ligga i blöt i 15 minuter. Hacka igenom bladpersiljan en gång. Hacka övriga grönsaker fint och blanda med bulgur, kryddor, citronsaft, olivolja och bladpersilja. Servera omedelbart.

Restaurangen verkar ha fel på sin hemsida, för, medan den laddar, kommer Sibas hemsida upp….

(Jag har varit många gånger på en libanesisk-restaurang i Köpenhamn, som ligger på Ströget. Om man kommer från tågstationen, ligger den bland de första butikerna på vänster sida. Där är alltid kö, ofta med folk ut på gatan, men, det är värt att vänta! Det finns plats att sitta, det är bara det att vid första anblicken ser det inte så ut. det är bara att gå till de bakre/övre regionerna.)

När du ändå är på söder. passa på att besöka frukt och grönsakshandlarna på torget, de har fin frukt, och låga priser. Och du ”måste” gå in på Tasty house. Jag anser det väl värt ett besök på Alfo-gross. De har jättebra priser, och har ett jättefint sortiment. Jag köper bl a gärna kryddor, nötter, bröd, kalkonpålägg och ajvar relish här. Har du tur kan du fynda på Humanis vintage, eller second hand. (Jag köpte ett par italienska skinnskor för 29 kr där igår)

Allt gott till dej!

3 thoughts on “Gott på Söder!

  1. Åh vad gött det låter. Jag vill också, men det finns inga sådana val att göra här =0) Vi har thai, kina och Pizza!Tack för dina goa kommentarer på RuDoll. Jag bara älskar att teckna honom, så tacksam liten figur!Ha en fin dag CarinaPs; gillar din blogg”

Kommentera

