Humlor och sommarlängtan!

humla2
humla1
Humla
Jag gillar humlor, de är så fina, tycker jag. På 1930-talet uppstod en myt, att de inte alls borde kunna flyga, att de väger för mycket i förhållande till sina vingar. Men, eftersom de inte vet om det, verkar de heller inte ha några problem att flyga. Dock klarar de inte av att glidflyga, vilket de inte verkar sakna heller… 

Humlor är dessutom suveräna pollinerare, pollinerar många fler blommor än ett bi. (Flugor gör en och annan, och getingar är ganska ”hopplösa” som pollinerare) Därför brukar jag försöka ”rädda” dem som förirrat sej in på altanen, och inte kommer ut.

Denhär humlan gjorde bara sitt jobb, pollinerade, men, den var så fin, att jag var tvungen att fotografera, upprepade gånger. Bilderna är tagna i månadsskiftet juli-augusti förra året. Oh, vad jag längtar efter lite sol och värme!

Allt gott till dej!

2 thoughts on “Humlor och sommarlängtan!

  1. humlor är bra pollinerare, i växthusodlingar med tomat har de oftast humlor…. när man kommer in i ett sånt får man höra ”snabba dig och stäng dörren så inte humlorna flyger ut!”nu har jag läst ikapp, jag har inte varit aktiv på nätet den senaste veckan.. vill bara tala om att ingefäran har kikat upp, bild finns här http://blogg.aftonbla…ha en fortsatt skön helg.kram

Kommentera

