Rödkålssallad

Rödkålssallad

Mamma brukar göra en rödkålsallad, som jag tycker är så jättegod! Idag bestämde jag mej för att jag skulle göra en likadan. Ringde mamma, som hade telefonsvararen på, och fick ta den alternativa metoden: kolla på internet.

Bråttom var det, så jag kunde inte lusläsa, utan fick välja snabbt, resten av maten stod redan på spisen. Jag fann dethär receptet. Resultatet ser du ovan (det som blev kvar). Den blev god, och passade bra både till fläsksteken och till kycklingen. Men, jag rev inte äpplet, utan skar det i mindre bitar. Och jag använde hasselnötter.

Mammas recept innehåller vinäger, vatten, salt, socker, peppar, salt, italiensk salladskrydda och riven morot, lite purjolök (och russin), förutom rödkål och äpple.  Hon visste inte proportionerna. I hennes recept, kokar man upp allt utom frukt o grönakerna, och slår sedan det kokande på råkosten. konsistensen blir lite mjukare, kanske lite mer lättsmält. Gott! Finns det någon som har receptet med rätt proportioner, är jag tacksam. Mammas har försvunnit.

Jag fick ytterligare ett tips, som jag tänker prova:

Indisk rödkålsallad

Saft och skal av en citron

½ dl flytande honung

2 pressade vitlöksklyftor

½ tsk chilipulver½ tsk salt

ca 1/4 rödkål

2 äpplen

1 rödlök/liten purjolök/salladslök

Här blandas råkosten för sej, och det andra för sej, som sedan bara hälls på, och får dra i ca 20 minuter. Visst låter det gott? Vill du ha ytterligare inspirerande recept?

Så allt löste sej, på ett sätt. Jag fick rödkålssallad, som inte smakade sommammas, fast gott ändå. Och jag fick inspiration att göra ytterligare en.

Kål är särskilt för slemmet i tarmarna. All kål är rik på C-vitamin, kalcium, betakaroten, järn och fibrer. Kålen fungerar även som antioxidant, som motverkar cancersjukdomar, är bra för immunförsvaret. Förr gjorde man gärna grötomslag med kål, för den var bra på att hämma bakterietillväxt. Kål är också  blodsocker- och kolesterolsänkande, eftersom det innehåller pektin.

Allt gott till dej!

2 thoughts on “Rödkålssallad

Kommentera

