Råå och chokladprovning

Gittan
Rååhav
Rååfåglar
Igår började jag och väninna M dagen med att äta ”frukost”, dricka te och spela två omgångar ”Rysk bank”. Vi vann vars en gång (oftast vinner M). Sedan åkte vi till Helsingborg, där vi träffade väninna B som jag gick på Smärtrehab tillsammans med 2005.

Vi tre hade bestämt träff på en thairestaurang, där de verkligen har god mat!  Restaurang Phuun ThaiHamntorget 3. Jag tycker att du ska äta där vid tillfälle! (titta på deras omdöme på eniro) Jag åt kyckling i grön curry, detsamma gjorde B. M åt något både gott och jättestarkt med mycket grönsaker och räkor.

Efter all god mat, gick vi en tur på och nära stranden samt i båthamnen på Råå. Det var ett underbart, men ganska skarpt ljus, trots att solen inte sken. Den söta hunden Gittan(se bild), var också med. Hon tillhör M. Idag är älskade maken på samma ställe för att fiska, tillsammans med två arbetskamrater.


Efter den friska luften, smakade det gott med kaffe hemma hos B! ”Tyvärr” bjöd hon på en bit jättegod chokladkaka därtill🙂 Vi hann med att äta några frallor också, innan vi skulle iväg på chokladprovning!

Det var RTP som arrangerade provningen, med kocken Sig-Britt som höll i det hela. (se hennes SUVERÄNA kladdkakerecept här). Hon berättade en del om olika typer av choklad, om olika typer av kakaobönor samt om chokladens historia. Det var intressant, och jag fick veta en hel del som jag inte hade en aning om.

Sedan provade vi olika sorters choklad. och, behöver jag tillägga att jag VERKLIGEN tyckte om den delen??? *fnissar* Det var vit choklad, mjölkchoklad (inte Marabous, utan en fin med 44% kakao från Anton Berg), flera olika sorters mörk choklad, samt som avsluning en läcker chokladkaka!

När jag till slut kom hem, kändes det som om jag ätit hela dagen… och jag var ordentligt trött, men glad. Hoppas att du också hade en fin dag igår!

Allt gott till dej!

6 thoughts on “Råå och chokladprovning

  1. Tack!Ja, detta var vad jag behövde efter all sjukdom och skit =0)Vilken dag du har haft då! *S*Låter helt sagolikt gott!Kram Ru

  2. Tack för kramen vännen. Men nu drägglar jag riktigt illa här med tanke på all choklad du lyckats hitta..suck! Avis så det syns nu. Ha de bra vännenKramiz

  3. choklad är gott, jag brukar oftast köpa Anton Berghs 55% sockerfria…låter som om du hade en otroligt härlig dag. Jag ska ta mig samman och gå på chokladprovning någon gång.. vi har en tjej här i närheten som har en chokladbod, och hon är bra utbildad, har bla jobbat med Maria Escalante… så jag fattar inte varför jag inte gått dit än.. ha en skön helg.

  4. Jag har hort valdigt bra om Maria Escalantes chokladprovningar, dock tror jag bara de halls i Malmo? Jag vill, Jag vill!

    • Hej! Ja, tyvärr finns maria escalante chokladen bara i malmö. jag har varit där, fikat och köpt hem finfina praliner. (har skrivit om det i december 2008). Du, kanske tåget kan vara bekvämt att ta till Malmö!?Allt gott!

Kommentera

