En del av Lofotenbesöket!

havsörn

Det är oerhört mäktigt att se en havsörn! Jag hade turen att se många (ca 20), fast de flesta flög eller glidflög så oerhört högt upp! De har tydligen ökat i bestånd, vilket är positivt!
å3

Jag tycker att det ser lite ut som Bohuslän. Detta är taget i Å, Lofoten, Norge. Bortom skäret skymtar man fjäll i fjärran. Det är nästan omöjligt att ta en bild därute utan torrfiskställningar.
å2

Troligen är det Bodö som man nästan kan ana i fjärran. Bilden är från en del av hamnen i Å. Lite kul med husen på pålar.
å

Typisk turistbild. Inget vidare väder, så sikten är lite dålig.
torrfiskmuseum

Inte visste jag att det finns över 20 olika sorters torrfisk! och att förhållandena i Lofoten är ypperliga. Den bästa exporteras till Italien (där man gärna gör bacalau). Den sämsta kvalitén kommer att gå till Afrika.strand

En tropisk strand? Nä, på väg hem från Å, taget i farten. Visst ser det ganska inbjudande ut!
vägens slut

Fotograferad på ändhållplatsen. Härifrån kan man gå, tills man måste ta båt… Fjället är  såoerhört brant att inte ens snön får fäste. Jag tror att jag fick ta 14 tunnlar för att komma hit, varav en under vatten, resterande genom fjäll. Man har just avslutat en ny snabbare vägsträckning som kallas Lofastvägen. Man hoppas på mycket turister hit ut.
systerdotter

Min söta systerdotter N med katt utanför min svågers systers hus.
måsar

Måsarna är stora tutar i regel. De är absolut en stor del av upplevelsen här! Vackra, stolta med sina sorgliga skrin.
lofoten

De spetsiga fjällen är som ett pärlband!
utsikt

Stillhet och vackert. Inte helt ute i Å.
syster m torrfisk
Min kära syster! Bakom henne ser vi ”Åvannet”, som är speciellt. På andra sidan de fjällen som omger det, finns det bara öppet storhav. Min svåger säger att det är en upplevelse att klättra upp där!

Allt gott till dej!

2 thoughts on “En del av Lofotenbesöket!

Kommentera

