Konst-smeden i Sund

bakom smedjan

Denhär bilden är tagen utanför/bakom smedjan. Jag tycker att det är skoj att även föremål utomhus är dekorerade med fantasifulla figurer.
lövet

Medan jag var där, tillsammans med smedens bror och familj, samt min syster med familj, gjorde han vars ett fikonlöv till mej och min syster, ”mest på skoj”, tror jag. Det var enormt kul att se det växa fram! Smeden är en spelevink, som pratar allt vad han kan, och skämtade bl a om att vi gärna fick prova löven i hans smedja, om vi ville…á la Eva…
smeden

Här har vi den glade och kreative mannen Tor-Vegard Mørkved! Hans smedja finns i Sund i Lofoten. Jag rekommenderar ett besök dit!!! Det finns så mycket att se!!!
i fönstret

Dethär är en bild på hans fönster mot gården där museumbyggnaderna finns. Det var en upplevelse att titta sej omkring. Hela tiden upptäckte jag nya saker, som jag undrade hur jag kunde undgått att se…
fiskaren

Jag tycker personligen att denna är jättefin! Jag såg endast ett exemplar, och troligen är det en specialbeställning. skarvar

Kungsskarven är hans vanligaste motiv. De finns i 3 olika utformningar. En med vingarna infällda, en med ”små” vingar, och en med vingarna helt utfällda. Sedan finns dent såklart många storlekar och varianter. Ingen är exakt den andra lik, eftersom det är hantverk.
humor

Humor! Den lilla skarven, är ca 4 cm i verkligheten. Kul! En annan sak som jag skrattade åt, var när han demonstrerade hur lätt det var att gå i takt med fiskemotorn (som han startade för att visa). Han sa att det nog hände många fiskare att det lätt blev så.

smedjan

Jag tror att det är ett av momenten när en skarv blir till i smedjan. Lägg märke till ”fiskekrokarna” bakom honom!
smedjan1

Såhär ser smedjan ut i regnväder. Titta uppe på skorstenen! Och måleriet tror jag att han gjort även det.båtarna

Inne i ett av museéhusen, fanns denhär vackra gamla träbåten. Han hade 32 båtmotorer i olika storlekar (inombordare), och alla utom en fungerade!museet

Vackert ute, och gicketvis tronar en skarv på det stora gamla ankaret! När jag lämnade smedjan, kände jag mej liksom upplyft. Dels av smedens kreativitet, dels av allt vackert, och såklart av humorn! En riktig upplevelse! Jag är så tacksam att han öppnade smedjan bara för oss!

Allt gott till dej!

4 thoughts on “Konst-smeden i Sund

  1. Väldigt fint det påminner mig om en jag kände på Utö i Sthlms Skärgård han var konstsmed och jag var med när han brände in linolja i en plåtflundra så man kunde inte skilja färgerna från en riktig flundra. sedan monterade han på ett juster till ljusstake. Ha en bra dag i smedjan.

  2. där hade jag nog kunnat tillbringa en hel dag och bara se och känna på allt spännande och fint. :)tack för att du delar med dig av bilderna.

  3. jag måste nog säga att jag föll för den stora spindeln i fönstret :)och den skulpturen i sten som jag jämför mig med, det handlar bara om hur mitt hjärta känns efter dumpningen från mitt livs kärlek

Kommentera

