Skrivarvänner + recept på rabarberpaj

Rabarberpaj 2

Sista biten rabarberpaj
Rabarberpaj 1

Strykande åtgång…
Skrivarvänner 2

Skrivarvännerna C & M
Skrivarvänner

M & jag

Jag tror att jag börjar med att berätta att min väninna M, som jag nämt flera gånger tidigare, har kommit med en strålande idé! Vi är tre tjejjer, som ska skriva en berättelse tillsammans! M, som kom med idén, har redan skrivit en början, sedan ska C skriva fortsättningen, och sedan blir det min tur. Och så fortsätter vi i samma ordning!

Tanken är att vi ska ha berättelse minst tre veckor var, sedan träffas vi, läser berättelsen, och lämnar över den till nästa. Den enda regeln vi har, är att man inte får lämna den tidigare än överenskommet, oavsett om vi skrivit eller inte.

Meningen är att vi ska ha roligt, inte få prestationsångest, och att vi ska träffas och ha trevligt!

Idag var första träffen, och vi hade lite knytkalas. Värdinnan M, gjorde en god sallad med bl a oliver, fetaost och soltorkade tomater. C hade med ett jättegott bröd med sej, och jag (som är svag för bakverk och efterrätter), hade med en paj. Det var en egen komposition, som jag ska försöka ge recept på:

Carinas rabarberpaj

100 g smält smör

½ dl vatten

1 dl havregryn

”ett par dl vetemjöl/grahamsmjöl tills konsistensen är nästan fast o det går ganska lätt att med ett redskap få degen där man vill i formen”

ca 300 g skalad rabarber i bitar

ca 50 g vit choklad (jag använde Mövenpicks med citron och en anings peppar)

ca en näve valnötter

2 äggvitor

½ dl valfritt socker

Jag smälte smöret, och blandade i havregrynen, vattnet och mjöl, tills dess att jag hade en ganska fast deg, som jag ändå lätt kunde få ut i en vanlig springform, ca 20 cm  i diameter. Jag lät degen gå upp ett par cm på kanterna, och gräddade i 175 grader varmluftsugn i 7 minuter. Jag skalade och skar rabarbern, och grovhackade chokladen och valnötterna. Lade ner detta när skalet var lite gräddat, med rabarbern överst, och gräddade i ytterligare 20 minuter. Under tiden separerade jag 2 ägg, och vispade äggvitorna till hårt skum, blandade så i sockret, och vispade yttterligare ett par minuter, över vattenbad, för att den skulle bli extra fast. Ta ut pajen, spritsa över äggvitan (jag tog av spritsmunstycket, och använde det ”stora hålet”) över hela pajen, grädda i ytterligare 5 minuter. Servera! Jag tycker att vaniljsås/glass är överflödigt.

Jag har alltså inget socker på rabarbern, eller i degen, utan den vita chokladen får söta efterrätten.

Tyvärr, tål C inte ägg, och fick en reaktion (trots att hon pillade bort äggvitan). Nu vet jag det, och tänker undvika ägg nästa gång hon ska äta av maten! Stackars henne!

Nu ser jag fram emot nästa gång vi ska ses!

Allt gott till dej!

 

 

One thought on “Skrivarvänner + recept på rabarberpaj

  1. uj, nu började ju snålvattnet rinna. blev så sugen på rabarberpaj… har rabarber i kylen, ska nog göra enligt ditt recept i helgen, dock inte vit choklad, det ger mig ont i magen.ha en fortsatt bra veckakram

Kommentera

