Schackrutor

Schackrutor
Idag bakade jag schackrutor.

Jo, det är så att yngste sonen, är sista dagen på sin APU imorgon. Tänkte att det är trevligt att hälsa på innan han slutat, samt bjuda på en kaka. Sonen gillar inte muffins (som jag älskar), och barn är inte förtjusta i tårta (han är på ett dagis). Kanelbullar är sonens favorit, men, de hade jag inte energi nog att baka. Tänkte så det knakade, och kom fram till att jag har gillat schackrutor så länge jag kan minnas. En av de första kakorna som jag gillade! Så, jag satte igång! Rätt kul, tycker jag att det är!

½ timme efter att de togs ur ugnen, var jag på hans arbetsplats, och kom nog just i tid till eftermiddagsfikat. Först fick barnen ostsmörgås och vatten, och sedan bjöd sonen dem på kaka. Det var uppskattat! Och jag fick kaffe i solen, och hörde gott om sonen. Härligt!

Allt gott till dej!

3 thoughts on “Schackrutor

  1. hm.. du är den andra bloggerskan som bakar gött… é det empidemi…🙂 blir nästan sugen.. men själv köpte vi på kondis till kvällens schlager… ha det gött… Q.

    • Javisst kan du det! Receptet är hämtat från en tjock broschyr för Marabou bakpulver, som utkom första gången 1939. Det finns flera mycket bra recept i den, och jag gillar klassikerna. Schackrutor200g smör1 dl strösocker4 dl vetemjöl1 dl potatismjöl½ tsk bakpulverFinfördela smöret i de torra ingredienserna, arbeta snabbt ihop till en smidig degDela degen i 2 delar. I den ena, arbetar du in 1½ tsk vaniljsocker, i den andra 1½ msk kakao. Dela vardera av degarna i 2 delar till, rulla dem till fingertjocka längder. Lägg de 4 längderna tillsammans, så att de ligger ljus mot mörk. Låt dem vila kallt en halvtimme. Skiva ½ cm tjocka bitar med en vass kniv, och lägg dem på bakplåtspapper. Grädda 175 grader i ca 10 minuter, de ska precis få en aning färg.Lycka till!

Kommentera

