Årets första dopp och inget bilköp igår

Eller, ”feg” som jag är, doppade jag mest fötterna…🙂

Det var åtminstone i maj, så det så! Det var väl inte sådär tokkallt, men jag föredrar att vattnet är bortåt 25 grader, innan jag satsar…

Jag var nere på stranden med mamma, som kom och hälsade på och bjöd på hembakad brownie och färska svenska jordgubbar(årets första för mej, men jag har sett försäljarna ute vid vägen åtminstone i en vecka nu). Till det blandade vi lite creme fraiche med flytande honung. Gott gott!

Efter stranden igår, åkte jag till Onsala. Vi ville nämligen titta på en bil, och t’nkte köpa den. Men så blev det inte, den var inte alls lika fin som på bilderna!

Jag vill gärna berätta att vi såg den på Blocket. Jag smsade för att kolla vem som äger bilen. Sedan ville vi gärna försäkra den, om vi köpte den. Kom fram till att If och Folksam hade telefonöppet till 21. If hade kö på 71 personer den ena gången, som tur var, kunde man lämna sitt nummer, och be att få bli uppringd! Den tjänsten had inte Folksam, utan där hette det ”för närvarande är alla upptagna, ”var god försök igen”. Inte alls bra, om man vill sälja försäkring till mej!

Jag försökte även få reda på hur jag skulle gå till väga, för bilen var avställd, sedan 2 dgr..då får man inte köra med den! Bara till o från verkstaden. Så jobbigt! Ville även veta så att det inte fanns skulder/obetalda skatter på bilen. Känner en bilförsäljare, som tyvärr hade slutat för dagen (18.25), så han kunde ge tips, men inte kolla det åt mej. Frågade If, men fick inget besked av dem. Men vi vet, att om vi blivit stoppade av polisen, hade vi fått böter, och troligen en prick i körkortet…

Nu började vi ana ugglor i mossen, och bestämde att vi INTE skulle köpa bilen, om den inte var väldigt bra – och det var den inte. Säljaren gav inte intryck av att vara en person att lita på heller. Jag hittade ett kvitto i handskfacket, daterat dagen innan, och när jag stod och tittade på det, säger han att ”det är gammalt”…och att ”för att jag ska sluta undra”, tar han det ifrån mej…

Idag har jag också varit på stranden en stund (igår var jag där en timme), idag i 2 timmar. Jag tycker att solen verkar så skarp i år, att jag föredrar att vara försiktig, trots att jag ”har lätt för att bli brun, och inte brukar bränna mej”. Jag träffade en tysk familj på stranden, som jag pratade lite med. De var från Hamburg, och verkade trevliga. Men OJ vad min tyska är ringrostig! För sådär 20 år sedan, fick jag förfrågningar av en tysk, varifrån tyskland jag var….Nåväl, jag gjorde mej förstådd.

Jag såg 7 + 5 ulliga, pipande små ankungar i havet, bedårande söta! (Och ingen kamera med). Något annat som inte var lika sött, var att det var så otroligt många maneter i vattnet. Flest brännmaneter! Konstigt att de finns här redan! Fast, det är liksom också facinerande vackra, när de långa trådarna förljer minsta vågrörelse, som sjögräs, fast lila-rosa-rött.

Allt gott till dej!

Kommentera

