Smörgåstårta på sonens födelsedag

smörgåstårta

Äldste sonen fyllde 19, och önskade sin favoritmat: ”Smörgåstårta med massor av rostbiff på, rostad lök, remoulade och räkor också.”

Letade på specialbutiken, och de hade inga med rostbiff på, och inga utan skinka (som jag inte tål), utan då var de vegetariska. Alltså, gör jag den själv!

Jag gjorde den (onödigt) hög, för jag har 5 lager bröd, och 2 olika fyllningar totalt 2 ggr vardera, på totalt 3 förpackningar landgångsbröd.

Den första fyllningen består av rökt kalkonskinka, som jag kör i mixern, för att den ska finfördelas lite (enklare, samt smaken kommer fram bra.), bostongurka, svartpeppar, turkisk yoghurt, äkta majonäs samt en anings flingsalt.

Den andra fyllningen är räkor, kräftstjärtar, lite (½ burk) konserverade små ärtor, lite dill, svartpeppar, flingsalt, några hårdkokta ägg samt äkta majonäs och turkisk yoghurt. Jag bara grovhackar kräftstjärtarna och räkorna, och blandar med ägghack och det andra.

Sedan gjorde jag varannan botten med kalkon, varannan med skaldjur., och använder absolut inget smör, Jag bara brer på fyllningen, som måste vara lagom kladdig.

Sedan är det godast att låta tårtan vila i minst 20 timmar, så får den en fin konsistens. Dekorerade med rostbiff (såklart), remoulad, rostad lök, kräftstjärtar, räkor och olka sorters grönt.

Sonen var jättenöjd, och det gjorde mej glad!

Allt gott till dej!

12 thoughts on “Smörgåstårta på sonens födelsedag

  1. Känner igen det där med onödigt höga tårtor.Såna gör jag varenda gång,fast jag alltid tänker att jag inte behöver!men man har så mkt gott framför sig och vill bara stoppa in allt i tårtan!Ser jättegott ut* Sonen måste vara riktigt nöjd!Använder faktiskt heller aldrig smör.Inte ens grädde,eller majonäs,utan bara creme fraiche till rörorna jag har i tårtan.Blir superkrämigt ändå,eftersom den ska vila sig några timmar..fast majonäsen gör ju sitt,det vet jag;)

    • Ärligt talat, så gillar jag majonnässmaken. Vet att alla i familjen också gillar den… Fast jag hade mer turkisk yoghurt än majonnäs, i alla fal…

  2. ja,det förstår jag!Jag har inget emot majonäs,men det är nåt jag är bra på att glömma att köpa hem,och senaste smörgåstårtorna blev utan det,men ändå krämiga,vilket jag inte trodde de kunde bli,fast majonäs..Ja,gillar också smaken!

  3. längtar tills mina ungar blir ”stora” och börjar tycka om smörgåstårtor vilket inte borde dröja så länge..nu är dom 12 och 16 år..är rätt trött på de vanliga tårtorna…:)

  4. Det var baske mig den snyggaste smörgåstårtan jag sett….och på receptet låter det som den lever upp till sitt ”emballage”.Kan hända att t o m jag ska prova på att göra den…har aldrig gjort en smörgåstårta. Har varit bekväm. Men alltså mycket blir ju godare hemgjort. Bra att du delar med dig….jag kommer nog att kika förbi igen…för nåt smaskens.

  5. ser himla god ut. jag äter sällan smörgåstårta i och med att den oftast innehåller ägg eller kaviar… mina allergier säger stopp. likaså för de vegetariska som ofta innehåller avocado. Men god ser den ut i alla fall.ha det gott

  6. Hej! Jag tror inte jag har sett någon fulare tårta i hela mitt liv och då har jag ändå sett sjukt många fula smörgåstårtor……. Ser för jävligt ut!Mvh Tim

  7. Måste bara säga att smörgåstårtan ser riktigt god ut! Hoppas den smakade lika gott. Kollade på bilder på google. Din ser godast ut! Ska baka en imårgon så behövde lite inspiration! Ha en underbar kväll!!

    • Provade att hitta till din blogg, men fick error. Med tanke på förra bloggkommentaren, är jag oerhört glad för din kommentar. *ler* Är ännu gladare att du fann inspiration!Allt gott till dej!

Kommentera

