God fiskgryta!

spätta

Jag är förtjust i fisk, och igår tillagade jag en fiskgryta, som jag ”hittat på”.  Den är ganska lätt att göra, och smakar utsökt gott. Jag berättar på en höft, vad du ska ha i. (Jag glömde att ta en bild innan vi åt, och efteråt var det bara smårester kvar…)

Ca 4 portioner

400-700 g fiskfile´, jag använder helst plattfisk

1 liten purjolök

I brk krossade tomater

1 röd paprika

ca 2-3 dl grädde

salt, peppar och (stark) gul curry

Jag börjar med att försiktigt bryna paprika och lök, som jag delat i bitar. Öppnar tomaterna, och silar dem, ganska noga. Blandar tomatspad och grädde, och lägger ner den delade fisken i det. När paprikan, och löken fått lite färg, häller jag på curry, svartpeppar, salt samt tomatkrosset, och rör om. Tar sedan grönsaksblandningen och häller den över fisken. Låter det sjuda i ca 5 minuter. När fisken sjudit färdigt, blandar jag allt, innan jag serverar. Godast att servera till, är ”mosig” potatis, som jag pressat genom en potatispress, så det nästan liknar ris. Det suger upp såsen på ett smaskigt sätt!

 Maken tog med sej resterna till jobbet (han föredrog detta framför grillade revben (!)

Allt gott till dej!

One thought on “God fiskgryta!

Kommentera

