Tomater och gurka och chili i växthuset

Vackra tigertomater, de ska bli röd-gula

Små cocktailtomater, som ska bli gula, snart hoppas jag

Denhär plantan fick jag av svärmor, jag tycker att det ser ut som de vi köper i butik som ”romantica”

Jag har redan skördat en gurka, och nästa är klar, och en tredje är starkt på g

Oerhört vackra, eller hur? Har fått plantan av svärmor.

Dehär ska bli nästan mahognybruna, när de är mogna

Är det någon mer, soml iksom jag tycker att denna körsbärstomaten är i största laget… (Jag hade i alla fall märkt fröerna röda körsbärstomater)

Chilin är också stor nog, nu ska den bara bli vackert röd. Plantan är mycket större än förra årets.

Nästan alla plantor, har jag själv odlat från frö, som jag tagit från tidigare tomater. Det känns som om de tar evigheter på sej att mogna, frågan är om jag gör något fel, eller om det bara tar lång tid.

Allt gott till dej!

10 thoughts on “Tomater och gurka och chili i växthuset

  1. Gud så roligt!Själv har jag inte så stort växthus men mina sockerärtor växer som tusan.Har en tomatplanta men den är inte så stor ännu + en massa rädisor som är på g.

  2. Hej Carina!Visst ser de ut som romantica…mina favoriter. Svärmorsplantan är det pärontomat? Så fina allihop.Jag har faktiskt köpt en tomatplanta på våran lilla bymarknad…..gul banantomat…har kommit 6-7stycken ännu gröna…men det ska bli spännande å se å smaka dem klara.Du verkar vara en pysslig människa :)Ha det gott…vi skrivs.

  3. Hur gör du för att få så fina och många tomater? Jag har växthus för andra året. Förra året fick jag något som jag tror heter mosaiksjuka på alla plantorna. I år verkar de friska, men det blir inga tomater. Har de i stora hinkar, de har fått tomatgödning, men det blir nästan inga tomater. Hur sköter du dina??

  4. glad att du delar med dig av dina bilder från växthuset! vilken lycka att ha ett växthus :)jo, cocktailtomaterna ser lite väl stora ut, men det finns olika modeller av dem också…det blir helsingör för mig om någon vecka. ha det gott

  5. Fina bilder men i stället för att låta tomaterna mogna så skulle jag sylta in dom. Gott till kött och man kan ha dom året runt. hur man gör har jag glömt det var så länge sedan jag hade tomater.

    • Jag har tänkt koka in in mogna tomater, så jag slipper köpa så mycket sådana i butiken. Och jag har lust att prova ”stekta gröna tomater”, efter filmens recept. Jag minns att jag provat inlagda tomater, i mitt tycke, sisådär (men jag är inte förtjust i någon sådan inläggning egentligen) Men, hittar jag något smaskens, så kanske jag provar ändå!

  6. Om du vill köpa billiga och ovanliga chilifrö så ta en titt på Plantim Fröer på plantim.se. Där finns både vanliga och ovanliga sorter. Enda stället jag hittat världens hetaste chili i sverige (Dorset naga och Bih jolokia).

Kommentera

