Helsingör igen!

Taget upp i sundet från färjan. Det var underbart att sitta uppe på däck, i  som och lä vid överfarten, tänkte på T i Kävlinge som också gillar det!

Denna bilden visar lite mer av själva Helsingör. Taget från färjan.

Vi stannade till i den skönt värmande solen på torget, och drack en öl, och tittade på folk och bara njöt av att vara. När vi satt här, ringde mobilen, och jag hade inte tänkt svara först..Det var en kusin J, som bor i Tromsö, och han var i Ängelholm för första gången i sitt liv! TYPISKT att vi inte var hemma. Men jag är glad att han ringde!

Maken och sönerna i en av gränderna.

Vacker utsirad dekoration på ett hus, det ser ut som två sammanslingrade drakar. Jag vet inte hur gammalt huset är, men tippar på åtminstone ett par hundra år.

En del av innergården som är så otroligt mysig, på favoritrestaurangen Rådmand Davids hus. Rekommenderas! De serverar danska smörrebröd. Just när vi skulle beställa ringde kusin J igen! Han var i Helsingör nu! Jag gick honom till mötes, för en liten prat. Vi kom överens om att han ska stanna till hos oss på tillbakavägen från Roskildefestivalen, som han skulle på. Jag kände mej oerhört glad att se honom!

Ibland är det trevligt med detaljer, som en söt humla i ett hav av lavendel, som doftar ljuvligt och friskt!

Vid en liten sommarrestaurang som heter Kosten. Vi åt inget där, vi bara pausade i solen strax intill. Jag gillar fyrarna som markerar hamninloppet i sina neonfärger. Och ja, det är Helsingborg som skymtar i fjärran på andra sidan sundet.

Parken nära Kosten, med utsikt mot storbåtshamnen. Hitta hit genom att gå gågaten på ”fel” håll, alltså mot nordöst.

Jag är så glad, att jag vill ta hela världen i famn.

Väl hemma: Dagen avslutades med att jag och maken drack vars ett glas rosévin ute i växthuset, och vi hade med oss en stor golvkandelaber med tända ljus ut dit, bara för att det skulle vara mysigt.

Allt gott till dej!

5 thoughts on “Helsingör igen!

  1. Det verkar som om vi rör oss i samma område…Vad många fina bilder du lagt ut! Helsingör är fint, och det är mysigt att tura, det gör vi ibland. Har en son i Helsingborg, så vi rätt mycket där. Det var en fantastisk tomatbeskrivning jag fick, jag så hemskt mycket! Jag undrar vad det är för gödsel du menar? Är det kogödsel, det stämmer med din beskrivning för övrigt? En träränna, jag kan inte ens föreställa mig den!? Var har du fått den idén ifrån, finns någon beskrivning? Planterar du i enbart gödsel? Är några sorter mer lättodlade än andra? Många frågor blir det! Gillar verkligen tomater, skulle vara kul att få mer än några stycken, som det är nu. Allt gott själv!

Kommentera

