Åkte till Helsingör igen!


Idag har jag och mamma varit i Helsingör. Det är roligt att göra något trevligt tillsammans med henne! Vädret var precis lagom, 20 grader och mest sol är perfekt.

Först åt vi lunch (frokost på danska), eftersom jag inte ätit någon frukost (morgenmad på danska). Var passar bättre än på Rådmand Davids hus? Idag njöt jag av en färsfylld lammstek på hembakat rågbröd. Till efterrätt delade vi på en pannkaka med mandelspån, grandmarnier och lite smält smör. OH vad gott!

Sedan gick vi upp till torget och fikade. Det blev vars 2 stora kaffelatte och en ljuvlig äppelkaka därtill. Den smakade mycket av mandelmassa, rejält med äpplebitar, och pekannötter och lönnsirap uppepå. Onödigt gott!

Det är svårt att tro det, men snart blev vi sugna på vars en shawarma. Den avnjöts utan krusiduller på No1, medan de sista butikerna stängde för dagen. Som avrundning, tog vi vars en kula hemgjord italiensk glass i rån.

När vi åkte hem, träffade vi några från den byn som jag växte upp i. Det verkade inte vara någon av dem som kände igen mej. Fast jag kände igen några av dem, och mindes t o m ett par namn.

Hoppas att även du haft en fin dag!

Allt gott till dej!

7 thoughts on “Åkte till Helsingör igen!

  1. Snacka om smarrigheter i kubik! Men när du skriver om äppelkaka, har du ätit den på Fahlmans i Helsingborg? Den är bara bäst! Vad sjutton är shawarma?Helsingör är mysigt, din berättelse gör mig sugen på en tur snart!

    • Hej! Nej, tyvärr har jag inte ätit den på Fahlmans, men jag har hört tidigare att den är suverän! Även den äppelmarängtårtan de har på Utsiktskaféet, lär vara kalasgod.Men, ja, vi hade det SÅ bra!Shawarma påminner om kebab, men är med nötkött, som bl a är kryddat med kryddpeppar. Serveras som en kebab, med hommus, sallad, tomat, ofta rå lök, gurka, mycket kött och sås. Den godaste Shawarman, har de i Köpenhamn, på det stället på ströget, nära rådhustoget, som funnits sedan 1982, tror jag.

  2. Go´morron Carina!Låter som en perfekt dag…helt i min smak!Men jag undrar som Agneta….shawarma????Blev det nåra inköp…typ…fynd?Ha en go dag!

Kommentera

