Zimbabwe del 2, fisket

Här är äldste sonen med sin nytagna fångst, en bass, som blev grillad lite senare på kvällen. och det var så gott!!! Vi befinner oss på det som i folkmun heter Mayflower damm (men som egentligen heter Lake Cunningham). Det är en gigantisk fördämning, stor som Bolmen, ungefär. Här fanns flodhästar fick vi veta, men vi såg inga. Och den fisk jag helst ville fånga, tigerfisk, fanns inte här, tyvärr. Den fiskas med fördel i en av Lake Caribbas tillflöden. En anledning till,  till att komma tillbaka till Zimbabwe.

Såhär ser det ut, när alla flitiga håller på att bygga ett läger till oss. Jag och maken hade ett tält, och pojkarna fick dela på ett . De ordnade elljus i tälten,  Vi låg på tjocka madrasser, med vanliga täcken, och kuddar. Tälten var höga nog att stå upp i. Våra värdar i Zimbabwe campade med oss, samt deras vänner som numer bor i Sydafrika, och var i Z på semester. Dessutom kom de som äger Amalinda Camp (se del 3). Vi hade till och med en särskild toalett – ett hål i marken, med en toasits på, samt en klyka med en pappersrulle. Och vår dusch, bestod i en till en ”sjömanssäck” sammansvetsad presenning, med duschkran på. Vattnet till den, värmdes vid den hela tiden brinnande elden i en stor zinkspann. Denhär platsen ligger ca 2 timmar från närmsta stad Bulawayo, i ett av världens leopard-tätaste områden. Under de tre dagar som vi var här och fiskade, såg vi en månniska  till, en färgad fiskare.

Här är klockan ungefär sex på morgonen,och solen har just gått upp, och lyser på ”copyn”, där det ”kryllar” av babianer. Dimman ligger trolsk över vattnet, och allt är lugn och frid. Vi ska snart ut med båten till vänster, vi ska bara dricka en kopp te först. Efter morgonfisket, blir det riktig ukudla kwekuseni (frukost) med: stekta tomater, stekt lök, stekta korvar, stekt kudu-filé, rostat bröd, marmelad, kaffe, te och allt lagades över öppen eld, och serverades på en vit duk, som man lagt över en stor sten. Camping De Lux!

En krokodil som ser ut som en stam, var det. men jag undrade länge om det var en stam som såg ut som en krokodil. Ungefär 5 meter bort, dök vår värd med sitt ljuster, och spetsade fiskar till kvällsmaten (som om inte vi skulle ta många nog!) Yngste sonen badade i dammen, när han hoppade av båten, innan den kom in till land, med motiveringen att ”han hade lust att simma in”(med kläderna på).

En ödla på drygt en meter, som solade sej i morgonljuset. Det var ett otroligt rikt både djur och fågelliv i och runt dammen. Och vi lärde oss många nya arter. Som tur var, hade en av personerna från Sydafrika med sej ett lexikon, så vi kunde slå upp fågelarterna i alla fall.

En lycklig fiskare, med den allra minsta fångsten! Jag fick även den störtsta, det var en mal på 5,5 kg. En rejält stark fisk, som kämpade väl, innan jag fick upp honom till ytan. Jag har honom på film, men inte på kort. Jag tog honom den sista dagens morgon. I bakgrunden syns Kevin, fiskguiden. Han är en rolig och härlig person! Jag klippte hans hår på strandkanten, och han sa med övertygelse att hans fru säket skulle uppskatta det. Han hette samma som en känd politiker, och kunde berätta en roande historia om förväxlingar till hans favör.

Den praktfulla fågelär en 140 cm hög Goliathäger. ”Röran” framme till vänster är ett fågelrede med tre ungar i. Man kan se ett litet huvud sticka upp. Vi hade förmånen att få se detta, och jag känner mej priviligierad som fick den chansen! Det verkade som om hägrarna skötte om ungarna som ett par.

Här har vi nog skrämt hanen, för han var störst. Att se den flyga, var helt overkligt. Den såg ut att flyga i ”slow-motion”, med långa kraftiga vingslag. Vi såg även ”Pied” kungsfiskare, malakit-kungsfiskare och stor kungsfiskare. Vi såg fiskörn, egyptisk gås, vit ibis samt åtskilliga fler fågelarter! Enorma upplevelser!

Här äter yngste sonen kvällsmat, elandbiff. Jag vill att du lägger märke till att biffen är så stor, att potatisen får ligga bredvid tallriken, den får helt enkelt inte plats! Efter maten, samlades vi runt ”frilufts-tv’n”, d v s lägerelden, och satt och pratade om allt möjligt. Det var underbara kvällar, fulla med nattljud, och intressanta berättelser från våra nyfunna vänners liv. Bl a blev vi oerhört inspirerade att åka och bestiga Kilimanjaro, som två par just hade gjort (tyvärr är jag förhindrad att genomföra det).

För första gången, kunde jag med blotta ögat se Vintergatan= ”Milky way” som den heter på engelska. Jag förstår de poetiska namnen! Wow, vad vackert det var! Vi kunde se så otroligt många stjärnor med blotta ögat, förmodligen berodde det bl a på avsaknaden av ljus-källor på marken. Det kändes som att titta genom ett teleskop! Här vid lägerelden, kan vi säga weelala (godnatt) och sasauseni (vi ses imorgon)!

Allt gott till dej!

3 thoughts on “Zimbabwe del 2, fisket

1. Förstår verkligen att det är en enorm upplevelse, ett äventyr, det du och familjen varit med om. Fantastiska bilder också, och fint berättat! Men bada i krokodilvatten?? Jag skulle inte våga gå i närheten! Och leoparder? *ryser* Tur att det finns modiga människor som kan berätta för fegisar som jag som aldrig kommer dit!

2. Vilka fantastiska upplevelser du får vara med om!!!! Kikade in till dig av nyfikenhet när jag såg att vi hade samma namn. Det är jag glad att jag gjorde.🙂