Spindel!

Övre bilden är tagen vid caféet i Ransvik på kullaberg, den nedre är en lockespindel, dock ett mindre exemplar.

Jag var nyss nere i källaren, för att tappa upp vatten till ett skönt bad, när jag känner hur något kittlar mej på smalbenet. Jag antar att du redan gissat vad det var, så det är ingen idé att dra ut på spänningen… En lockespindel. och den var stor! Visste inte ens att de kunde bli så stora! Du vet en sådan där som har pytteliten kropp, och jättelånga ben. Den var säkert över 10 cm i diameter! Jag skrek, och viftade bort den. Strax kom äldste sonen, och undrade om jag slagit mej, eftersom jag skrek… 

Jag såg en annan spindel där nere i förra veckan, en stor husspindel. Den hade trillat ner i badkaret, och jag tyckte synd om den, och lade en handduk så att den skulle kunna klättra upp. Nästa gång jag kom ner, var den borta, till min glädje. Det visade sej att äldste sonen hade dödat den. Jag brukar inte döda spindlar, för de gör nytta, de äter flugor, och flugor är verkligen äckliga!

Sabina, jag skriver detta till dej.Kram

Allt gott till dej!

4 thoughts on “Spindel!

  1. Såna där spindlar har vi mängder av, även om 10 cm låter VÄLDIGT mycket! De är väldigt harmlösa tycker jag. Det är värre med dom som har stor och tjock kropp. Brukar heller aldrig döda spindlar, sätter ett glas över och lägger ett papper emellan. Så gör jag med alla insekter. Håller med dig om flugorna. Vi har nästan inga i år, kanske uppätna av getingarna? Ha de’ bra du med!

  2. Vilket fint spindelväv som de kan göra, det är egentligen ett riktigt konstverk.Men jag hade nog inte velat hålla en spindel i handen,Jag hade mycket trevligt på släktträffen. Kom på att jag har ju många trevliga släktingar.Hoppas att du också hade roligt.Nu kallar barnbarnen på mig att vi ska spela spel.Ha det gott!Kram!

Kommentera

