Fetaostfyllda lammjärpar

Blanda först i 2 tsk torkad, smulad mynta (går bra att ta mer), 1 tsk rosmarin, finrivet skal från 1 citron, 1 tsk salt, ½ tsk grov svartpeppar och 2 ägg i 800 g lammfärs. Och så skär ca 200 g feta i stavar.

Sedan är det bara att platta ut lite färs i handen, lägga på en bit fetaost, och se till att osten är helt täckt med färs. Rulla den försiktigt mellan händerna, för en snygg form. Sedan smorjer du en plåt med lite olivolja, och lägger alla järparna på den. In i ugnen 200 grader i ca 20 minuter. Vänd efter halva tiden.

Såhär fina blev de! De smakar mycket citron, och jag kan bara tänka på medelhavsmat. Imorgon ska jag servera dessa hemma hos mej, tillsammans med en sallad på feta, sallad, melon och lite tomat.

Men när jag åt det, hade jag lite blomkålsmos till, det var jättegott det med! Jag kokar blomkålen al dente, passerar den snabbt i mixern tillsammans med lite creme fraiche, en liten klick smör, lite salt och peppar.

Smaklig måltid, hoppas du får lust att prova!

Allt gott till dej!

2 thoughts on “Fetaostfyllda lammjärpar

Kommentera

