Flatfisk fran havet till tallriken

Maken trasslar ut fisken ur garnet. jag valde att följa med, trots att det duggregnade. Det var väl okej, fast väldigt blött…

Denhär fulingen, var den största som vi fick. De ser helt sneda ut i ”nyllet”. Jag fick en sådan på spö i somras, det var jättekul, för den var faktiskt lite tuff att dra upp.

Jag blandar en råkostsallad på rivet äpple, finhackad vitkål, rivna ekologiska morötter, en liten näve flagad mandel och häller en dressing över gjord på 25 ml olivolja, 25 ml äppelcidervinäger, ½ tsk salt, ½ dl socker, lite peppar samt kryddor som jag har lust på. Idag blev det timjan och mynta. Koka upp dressingen, slå den över, blanda, och servera! Jättegott!

Efter att jag ”tupplurat ”en stund, efter morgonens båttur, smakade det bra med: Potatismos på King Edward, råkostsallad och nystekt spätta. Mmmmmmm.

Jag avslutar med två poserande fåglar, som mötte oss vid inloppet till hamnen.

Och så vill jag avslöja, att jag alldeles precis gjort gravad lax, eller rättare sagt, jag har precis lagt en bit lax till gravning. Har aldrig gjort det förr, ska bli spännande! Håll tummarna för att det blir gott!

Allt gott till dej!

9 thoughts on “Flatfisk fran havet till tallriken

  1. Men gud va hungrig jag blev. Hemgravad lax brukar bli jättegod!Jag älskar mina lådor, gräver och får inspiration. Men roligast är sameslöjden, den kräver så mycket koncentration…Kram till dig du goa tjej

  2. Hej!Oj här finns ju mer gott!Ja jag ska försöka att komma ihåg och berätta, men det blir inte denna vecka för nu har jag redan handlat hem till det.Men jag ska skriva ner ingredienserna nu, så jag har det tillreds. KRAMAR OM!

  3. Det var en annorlunda dressing, du kokar upp den? Blir riktigt inspirerad att prova, har alla ingredienser hemma. Ska ha taklagsfest i morgon, har varit lat och beställt litet färdigt kallskuret från Heberleins, men salladen passar nog till vad som helst, känns det som. Och tänk att det finns så fin fisk här ute! Spätta är mums!

    • Ja, prova gärna sallade, den passar till ”allt”. Mamma hade t o m gjort en variant av den till julbordet! Med rödkål istället för vitkål, och lite rusin i istället för äpple. Jättegott! Det går bra att exprimentera sej fram, kanske minska lite på socret om äpplet är sött. Ja, lagen ska koka upp (trots oljan, ja)

  4. såna fulingar i miniformat finns det gott om där jag lever strandliv. det händer att man känner en liten puff under foten ibland när man ska ut och doppa sig….

Kommentera

