Hade det jättebra!

Ursäkta dröjsmålet…. Jag vill passa på att varna för att här är liiiiiite många bilder…

Det var 24 grader första dagen, sedan 29-34, i skuggan. i vattnet var det 24-25 grader, alltså fullt njutbart! Jag har det gott av värmen, och känner mej bättre. Så även på denna resa till ön Thassos, som ligger längst i norr i Egeiska havet, bara 35 minuters färjeresa från Grekiska fastlandet.

På vår kvällspromenad, längs den långa vackra stranden. Skala Rachoniou

En fantastisk insekt, oerhört svår att få på bild, förlåt att den är suddig. Påminner om en colibri, flyger jättefort, och har en lång snabel, som den suger nektar med.

Är det en bröstvårta i vattnet??? Nä, det är en manet…. Skala Prinou.

Denhär familjen Kalkon såg vi varje dag, de bodde nära familjehotellet. Ful-söta.

Det fanns en hel del tidiga lämningar från antik tid, En del höll ännu på att grävas ut. Denna platsen var mycket stor, och låg mitt i ”huvudstaden” Limenas.

I den mycket livliga, mysiga och trevliga byn Panagia, växte denna enorma lönn. Jag hoppas att trädet överlever alla häftklamrar som man satt upp olika anslag med på stammen.

Maken på den otroliga ”Golden sands”. Vi lekte i vågorna, ”som barn”, Härligt varmt, starka strömmar och höga vågor.

Lugn, vacker strand, kristallklart vatten och underbara färger. Astris.

Kristallklart vatten, ja! I det trevliga Skala Marion, där männen satt och spelade backgammon på cafeerna längs den lilla hamngatan.

Det fanns ofta, ofta vindruvor i trädgårdarna, även fikon och tomater  var vanligt.

Urvackert, tycker jag! Härliga färger, och stammen ser så gammal ut.

Där vi bodde, och badade mest (Skala Rachoniou), var vattnet liksom förgyllt, det fanns små små glittriga guldfärgade kort, som täckte sanden.

Ja, det var härligt avkopplande! (Jag sa ju det)

Det växte mycket Pinjeträd på ön, men jag såg inte en enda pinjenöt.

Oliver! Ej mogna än.

Liten olivlund, de fanns överallt! Alla, verkligen alla hade egna olivträd. De kunde lämna oliver till presseriet, och få tillbaka motsvarande mängd olja. De huvudsakliga inkomsterna på ön var olivodling, marmorbrytning och turism.

Allt gott till dej!

8 thoughts on “Hade det jättebra!

  1. Sådanan bilder kan det aldrig bli för många av. Underbara.Tur du skrev kolibri, för jag tyckte den såg ut som en liten liten fågel. Men jag ser ju fåglar över allt *L*. Nej då. Men jag har sett den i något TV-program för något år sedan. Insekten alltså.Hur känns det att komma hem till regn, rusk och höst? Inte kul antar jag.Tänk jag hade bestämt innan att jag skulel titta in hos dig i kväll plus två till. alla hann ni före. Ha en fin helg, hoppas du får lite sol.

  2. Förlåt, jag glömde svara på din andra kommentar. Här flyger de också så fort de ser mig. Utom de här sista, talgoxarna de börjar bli mer vilda än tama. De andra går bra när jag står innanför och tittar på dom. Men ajaj om jag visar mig utanför dörren. Då sitter de i trädet och väntar tills jag gått in.Nu är här sovdags God NattHa det gott

  3. Det ser härligt ut! Det måste vara roligt att få vara med om sådana här resor och få se lite annorlunda. Härliga bilder.Visst var det väl du Carina som hade lagat mangokyckling?Vi har i alla fall ätit det i dag och det var jättegott!Så det blir fler gånger.Ha en fortsatt fin helg!Kram!

  4. Hej min vän ;-)Åhh vilka härligt inspirerande bilder. Känner riktigt hur jag drömmer mig bort.Själv har jag varit på en liten kulturtripp med 4 andra tjejer. Det var hur härligt som helst. Man behöver lite luftombyte iblandHoppas din söndag är kanonfinkramarEmma

Kommentera

