Den goda grekiska maten

VARNING för en anings för många bilder…..

Som mitt bloggnamn antyder, är mitt intresse för mat väldigt stort. Därför kommer här entt inlägg som bara handlar om mat! Smaska i dej alla bilderna och skölj!

Vi hittade en favoritrestaurang ”Vicky”. Eftersom det tog ganska lång tid att gå dit, hade vi god aptit när vi kom fram… Här äter maken en tomatsallad och jag oliver på nämnda restaurang. Oliverna är lokalt odlade och underbara!

Just denna sortens fisk åt jag två gånger. Den var ganska dyr, men smakade lite som aborre, fast havsfisk. Den heter Chiburra, och det är en odlad fisk! När jag fick reda på det, kände jag mej på ett sätt lite dum och lurad, men, jag gillade verkligen smaken! Vicky

Jag var sugen på musslor, och de hade två olika musselrätter, servitören rekommenderade denna. Den innehåller många musslor, som är mjälla och goda, samt tomat, fetaost, timjan och persilja. Gott! Vicky

Maken sa att souvlakin smakade allra bäst på Vicky!

Efterrätt ”on the house” på Vicky. Färska äppelbitar med spritsad grädde, kanel och någon röd sås! Märkligt, men gott.

Fyra persikor vägde 1,5 kilo, så gissa om de är stora! Vi njöt av smaken, ett stadigt mellanmål!

Alldeles för gott som förrätt… fetaostfylld paprika. Åh! Vi åt detta i byn Skala Prinou, på restaurang Brians, som låg precis vid havet. Då hade vi redan ratat en annan restaurang på orten p g a att de spelade så hög musik, att vi inte stod ut.

Maken åt onyttiga friterade ostgrejjor, där den smälta osten sakta rann ut när han skar i dem… Jag smakade, och det var en jättegod förrätt. Brians.

Med något loj servering nere i det paradisiskt vackra lilla Aliki, åt vi dessa oerhört goda friterade sardeller till lunch. En höjdare! Kändes genuint. Det verkade som om man föredrog de mindre fiskarna, för det var dem som de försökte fånga.

Veckans sämsta måltid, för kycklingen var som gummi. Men, det andra smakade bra, tsatsikin och vinbladsdolmarna var riktiga höjdare, trots allt! Vi var på grilbuffé vid hotell Mediterrainian, där det mest bodde engelsmän. Efter maten var det frågesport, trevligt. Jag bad att få vara med ett par som jag talat med tidigare. En del frågor, var så engelska, att jag inte hade en aning (vem var 4:e hustrun till kung…). Vi vann inte, vilket kanske var bra, för då skulle vi dansa grekisk dans runt poolen…

Makens gyros på Olgas Place. En ganska tafatt servitör som inte kunde engelska. Han rekommenderade moussaka, men, jag som inte tål fläskkött, vågade inte chansa på att det hade använts. Och något svar kunde han inte ge, för han förstod inte frågan, servitören.

Jag åt friterad bläckfisk på Olgas. Den var jättegod, helt rätt i konsistensen, och med ett oerhört tunt lager utanpå, och inte dränkt i frityrsmet. Jag tycker att det ser aptitligt ut, även om jag kan se vad det är jag äter. Den godaste bläckfisk jag ätit.

På flera ställen, såg jag att bläckfisken hängde såhär i solen. Undras om även min gjort det innan den hamnade på min tallrik…

Dehär bläckfiskarna kallades inte ”octopus” utan ”calamari”. Skillnaden är tydligen stor! (Och kanske det var sådana här jag åt, jag är osäker) Dehär får fiskarna 20 Euro/kg för, den andra sorten får de 8 Euro/kg. Dessa har 10 armar, och större kropp, än vanlig bläckfisk. Mannen som ”poserar” är en lokal fiskare som inte kunde engelska, men var hjälpsam ändå, när det kom en nyfiken turist. Det kom en grek på kajen som hade jobbat i Kanada, han översatte åt oss.

Jag och maken var nere på kajen och piren varje dag, ibland för att titta på fiskar i det klara vattnet, ibland för att se nyfångad fisk, och försöka ställa frågor till yrkesfiskarna om fångster, redskap och säsong. En visade att hans nät var sönderbitna av en delfin. Jag skulle gärna sett en sådan!

Allt gott till dej! 

6 thoughts on “Den goda grekiska maten

  1. snacka om att jag blev hungrig nu. jag som inte ätit efter träningen ännu.såna läckerheter finns inte i mitt skåp. blir en macka istället,.. tack för att du delar med dig av fina bilder

  2. ”friterad bläckfisk” ja det var kalamari du åt och det är jävligt gott😀 Själv har jag aldrig smakat bläckfisk för jag vågar inte!😦

Kommentera

