Bebis


Idag såg jag en bebis, som bara var  2 veckor gammal. Jag är affekt-inkontinent, och fick tårar i ögonen. Typiskt mej. Jag tycker att bebisar är UNDERBARA!

Och sedan stod jag och funderade lite, och kom på två minnen.

Det ena är när äldste sonen är ganska nyfödd. Vi bodde i en lägenhet på den tiden, och sonen var jättesvår att amma. Antingen somnade han (innan han ätit klart), eller så sög han på bröstet, mer som om det var en napp, än som han åt.  En dag, hade jag kämpat en hel dag, med att ge honom mat, jag hade inte ätit själv, inte duschat, inte bytat om. Jag luktade bröstmjölk, och hade inget blodsocker, och var helt slut! När maken kom hem, var jag så trött, att jag grät. Men han förstod nog att jag var helt slut, tog sonen, och så somnade de fridfullt tillsammans. Just då, älskade jag min man mer än någonsin.

Många år senare, på kvällen, kommer det in en kvinna i butiken där jag jobbade då. Jag ser tydligt på henne att hon är förbi trött, hon är utmattad! Ungefär som jag var dendär dagen jag just berättade om. Hon frågade om vi hade baby-välling, och jag skyndar mej att hämta ett paket till henne. Sedan ger jag henne lite sympati, och säger att jag ser att hon egentligen behöver vila, och att hon säkert får göra det, när barnet fått lite extra i magen. Kvinnan börjar gråta, helt stilla, och jag ser tacksamhet i hennes ögon. Jag ger denna främlig en liten uppmuntrande kram, och säger att allt kommer att bli bra. Sedan skyndar hon ut. för att åka till sitt barn. 

För mej är detta två starka minnen. Och eftersom de poppade upp, fick jag lust att skriva av mej.

Allt gott till dej!

3 thoughts on “Bebis

  1. bebisar… ljuva minnen, jobbiga minnen, underbart man inte vill vara utan. min älsdta skrämde livet ur mig en gång när han var ca 2 månader. tror jag ska skriva om det i ett inlägg senare…

  2. Dina fina berättelser är en ytterligare bekräftelse på vad litet som behövs för att glädja andra ända in i hjärteroten. Att någon SER och inte bara går förbi. En hjälpande hand som räcks ut, mer behövs inte för skänka riktig lycka. Fint att du skrev om det!

Kommentera

