Skördat och växthuset

paprika

Vanlig paprika och snackpaprika. Snackpaprikan var en chansning, för jag tog fröer från en jag köpte i butiken. Kul att det fungerade! Visst, det blev ingen stor skörd, men jag har plockat  ett par tidigare. På EN planta.
physalis

Mina physalis är betydligt större i år än förra året. i år har de fått gödsel de med, större kruka, och en anings mer vatten. Sönerna tyckte att de var goda till chokladpudding och vispgrädde (därför är det så få kvar i skålen)
paprika

En god råkostsallad gjord på rivna morötter, snackpaprika, finhackad vitkål och flagad mandel med mammas dressing. Den är fräsch både till utseendet och smaken. Kokar upp dressing och häller på.

Just nu ser inte växthuset så roligt ut. De flesta tomatplantor är borttagna, för de har ej fler frukter, eller så har de vissnat ner, helt eller delvis. Tror att jag möjligen vattnade lite för mycket här i slutet. Men än skördar jag en och annan chili, tomat och ganska många physalis. Fikonets frukter  hinner inte mogna, tyvärr. Har talat med min fikonexpert L i Boarp, och han säger att man måste skydda fikonets känsliga nya blad från det skarpa vårljuset. det ska jag minnas till nästa år! Ska se til att fikonet får mer sol nästa år, men mindre av det skarpa i början.

Allt gott!

 

9 thoughts on “Skördat och växthuset

  1. Det där ser gott ut. Men snackpaprika, vad är det? Har aldrig hört talas om. Heter det så eller är det ett uttryck för någon vanlig grön-gul? Kan ju googla, men det är lite fegt. Bättre att fråga direkt.Nu hoppas jag du inte känner någon ilska från mig för det finns ingen längre. Det går över lika fort som det kommer. Vad gör det egentligen. En massa tid som inte hade blivit något vettigt av ialla fall. Jo jag kunde ju suttit och klickat på maillänkar i och för sig för skoj´s skull när nu det fungerar.Så visst, nu är jag glad igen. Ha nu en fin helg. Det tänker jag faktiskt ha, fast det inte lät så.

    • Snackpaprika. Det är den spetsiga paprikan, som ofta ligger två och två o smala påsar och kostar sisådär 25 kr för de två. Den är röd, och smakar lite sötare än den vanliga paprikan. Jättesmaksig i sallader t ex. *ler soligt*

  2. mina tomater är också nedplockade. har massor av chili kvar som förhoppningsvis hinner mogna, tur att jag har inglasad balkong.vad gör du om du får ohyra på chili? jag har fått det på min ena, vill inte att det ska sprida sig.Du har jättefina bilder! som vanligt😉 jag tar ofta fröer från sådant jag köper i butik, både paprika och tomat.. ;)ha det gott

  3. Nu blir jag lite avundsjuk på dig.Mina parikor har inte ens blommat än och physalisen blommar just nu men det är väldigt långt till bär… om det nu blir några, vilket jag betvivlar.Fast å andra sidan har jag ju inget växthus heller.Sommaren har ju intre varit den bästa i år.:o(

Kommentera

