Växthuset, äpplen och Ella

växthuset

Min snälle make, har hjälpt mej röja ut i växthuset idag. Tur att jag har ett par starka armar i honom! Ut med det som hade tjänat ut, och in med örter och annat som får övervintra i växthuset. Änglatrumpeten (som jag fått av min fikonexpert L) är full med knoppar, och får stå där inne tills jag tar in den i huset. Fikonet får även det stå kvar en stund. Den sista plantan chilin är nääästan klarröd, och står kvar. När kortet togs, var vi klara, men solen sken så härligt tidigare under dagen att ett linne var allt som behövdes.
tomater

De allra sista tomaterna som jag skördar i år. Det har varit så skoj, för jag har verkligen haft rikligt med tomater i år! Nästa år, ska jag nog inte ha lika många sorter, utan jag ska satsa på dem som jag gillar smaken på allra allra bäst! Som det ser ut nu, blir det 6 sorter…istället för 10.
ränna

Agneta! Här ser du en del av det som jag kallade rännan, där tomaterna växt i somras. Hoppas du får ihop hur den verkligen ser ut.

Kärleksörten blommar, fast inte helt fullt.
äpplen

Vi har aldrig, under de 17 åren vi bott här, haft så vansinnigt mycket, och så fina äpplen! Har försökt i 6-8 år att systematiskt klippa och såga i ett mycket dåligt eftersatt äppelträd, äntligen ger det resultat. Tror att det är Cox orange. Åt ett idag, det var ljuvligt!

Ytterligare en familjemedlem som gillar äpplen.

Ella äter faktiskt ofta upp ett helt, eller åtminstone ett halvt. Helst ska jag förstås kasta eller rulla det långt över gräset först, och hon hämtar det, tills hon tuggat sönder det…
 viol

Ville fotografera den söta violen, då kommer en liten Ella-nos och luktar på det som fångar mattes intresse.

Allt gott till dej!

11 thoughts on “Växthuset, äpplen och Ella

    • Hon är en tysk jaktterrier. Den hundrasen som hon liknar mest, är Jack Russel-terrier. Och jag älskar henne, för hon är så rolig, glad , kelig och trevlig!

  1. Inte bara gröna fingrar har du….du har ett öga för det vackra….det bästa….du delar med dig.Boris å jag brukar äta äpple tillsammmans…liksom morötter å banan.Gottigott!

  2. Hejsan och tack för dina otroligt varma ord på min blogg…kram för det ;-))Vilken härlig skörd ni tycks fått…mmm…det är en speciell känsla att kunna skörda sina egna grödor. Har själv haft ett växthus en gång i tiden men…hm…det var en hel del jobb också måste jag tillstå…kanske hade jag för mycket annat i mitt liv som gjorde att jag inte hann just då.Söt liten hundvän du har😉 ät det en liten blandis tro ?Det är lika härlig varje gång att få följa dig och ditt liv här på bloggen…inspiration kallas det visst…heheHa en fin söndag min vänkramEmma

  3. Tack för bild på rännan! Nu förstår jag litet mer vad du menar. Vilket fantastiskt fint och välskött växthus! Får ha det i tankarna när jag själv ska ut och storstäda. Har det högst upp på priolistan. Där ser rent ut sagt bedrövligt ut just nu. Sedan vinterbonar jag med isolerplast, men det får nog vänta någon månad minst. Våra äppelträd är bara några år (har två) och de få äpplen som kom förstördes av getingarna. Jättefina bilder, som vanligt!🙂

  4. Det e ju söta mamma på bilden!! Säger lilla Rick!!Så fin så det finns inte ord!!Låssasmamma Jeanette säger att jag är superlik henne! Jag har även ärvt hennes intresse för leka och äta med äpplena, jag har lärt låssasmamma här att göra samma sak!Vovvekramar, Rick!

Kommentera

