Hur släktträffen var

Denhär goda tårtan som moster A-L hade bakat 2 stycken av, med olika fyllningar, var underbart god! I den ena hade hon ananas, och i den andra blåbär och hallon. Båda fullträffar. Tårtan är två bottnar, den ena med äggulorna i (den undre), och den övre med äggvitorna. Tårtan har många namn, bl a Pinocciotårta, Herrgårdstårta eller Glömmingetårta, och i Norge hör man ofta Verldens beste eller Kvaefjordkaka, fast då serveras den utan bär eller frukt. Även supergod med färska jordgubbar!

Ja, de sjunger, och vi alla har redan sjungit ”Vi gratulerar”, så här sjunger (några av) mosters syskon norska visor! Den ena som de sjöng, ”brukar” de sjunga på bröllop, och födelsedagar. Den är jätterolig, och handlar om Geiter (gätter). Min mamma står längst till höger.

Delar av en förtjust publik. Moster längst till höger.

Jag och morbror P, kom först av alla. Eftersom jag vet att moster tycker mycket om örhängen, hade jag varit och tittat på sådana. Väl i butiken, kom jag på  att det var omöjligt att välja, så hon fick ett presentkort istället. Nu slipper hon byta!

Sedan kom alla andra, och det var stora kramkalaset, högt prat, leenden och skratt. Vi har skoj, när vi väl möts! Snart fick vi smörgåstårta, och sedan tårta och kaffe. Mycket prat var det, och några höll tal. Jag minglade runt och försökte växla några ord med alla.

När jag körde hem, var jag jättetrött men med ett stort leende på läpparna!

Allt gott till dej!

4 thoughts on “Hur släktträffen var

    • Ja, det är verkligen en höjdare! Om du klickar på länken i inlägget, finns det ett recept. Baka, smaka och njut!Allt gott!

Kommentera

