Pumpasoppa och äppelkaka

Just nu är pumpan både riklig, och ganska billig. Äpplen finns ju också i överflöd, så varför inte ta tilvara på det goda!

Recept på äppelkaka, har jag tagit av  Cikoria. Tack vännen för ettt enkelt och jättesmaskigt recept! Eftersom jag tycker så mycket om nötter, strödde jsg lite hackade hasselnötter/valnötter över pajen innan jag gräddade den, Och den totala mängden socker föedelade jag på smuldegen och ovanpå.

Pumpasoppa 4 pers

1 kg pumpakött

3 dl vatten att koka den i

5 dl gammaldags mjölk

1 hönsbuljongtärning/1 msk konc kycklingfond

25 g smör

salt o peppar

½ röd chili utan kärnor

3 vitlöksklyftor

Hackad persilja till garnering

Tillbehör som är gott: Vitlöksbröd

Skala pumpan, och ta bort kärnorna (men kasta dem inte, se nedan). Dela den i bitar, och låt dem sjuda i 30 min. Sila. Mixa pumpanköttet till en puré. Blanda nu allt, utom persiljan och smöret. Låt det koka upp. Vispa ner smöret, och strö slutligen på lite hackad persilja vid serveringen!

Smaklig måltid!

Pumpakärnorna renar du med fingrarna, och sköljer. Sedan kan man antingen låta dem vara som de är, och t ex använda dem i bröd! Eller torrosta dem i stekpannan, och ha lite salt på. Gott!

Allt gott till dej!

6 thoughts on “Pumpasoppa och äppelkaka

  1. Ja du det ser inte alls dumt ut.Pumpasoppa har jag aldrig smakat, men däremot pnkelpaj som vi sa när vi växte upp. Det ska ju vara pumpapaj som mamma gjorde mycket i Amerika, men även här sen, men det fanns inte de kryddorna här som hon använde där, men vi gillade den ändå.Äppelpaj är ju alltid gott!Antagligen så är det slut nu, eller?????Ha en fortsatt bra dag o tack för besöket!Kram!

  2. Ser ju jättegott ut! Jag har aldrig köpt pumpa. Däremot äter jag massor med pumpakärnor, rostade är riktigt godis. Har dem också i bröd och ofta i maten. Men du inspirerar verkligen till att prova på att göra pumpasoppa! Tack!

  3. :)så glad jag blev över att du bakat ”min” äppelkaka. visst är den god och jag kan mycket väl tänka mig att det blir extra gott med hackade nötter ovanpå.den kan varieras rätt mycket genom att den är så enkel.

Kommentera

