Mjölkabor

När jag var liten, fanns det mjölkabor (jag stavar som det brukade uttalas) vid i stort sett varje gård, för de flesta hade några kor. Där satte man sina mjölkspannar, som skulle bli hämtade till mejeriet.

Det fanns även ett på gården som jag växte upp på. Och jag vet att det fortfarande finns en och annan mjölkaspann stående i någon vrå av uthusen. Jag har liksom inte tänkt så mycket på dedär mjölkaboren på länge, men så lade jag märke till en sak häromdagen.

Längs vägen mellan Harbäckshult och Lärkeröd, finns det ganska många mjölkabor uppsatta. Det ser så otroligt trevlig ut, tycker jag. Helt plötsligt satt jag och tittade,och hoppades på att få se fler, och får syn på detta! Är det inte fint! Nydekorerat, ser det ut att vara. Se, minns och njut, kanske inspireras!

Vill du hitta dit, så ser du vägskylten, det är bara att svänga in och parkera, det står på höger sida. Bilden är tagen från Ängelholmshållet mot Örkelljunga.

Allt gott till dej!

4 thoughts on “Mjölkabor

  1. Oh, så fina bilder!Men snälla rara du, receptet tror jag försvann när mamma dog. Tror knappt att hon hade ett recept utan tog på måfo, som det så vackert heter, men jag ska kolla med syrran.Ha det gott och tack för kommentar!Kram! (Ska läsa nu vad du skriver)

  2. Varje gång vi har varit ute och kört sen jag var liten, har min mamma alltid påpekat att ”där står ett till” och så sagt hur fint det är.Hon tyckte det var riktigt roligt att se fotona =)Kramar!Jeanette och Rick

Kommentera

