Stenknäck

För första gången i min trädgård, vad jag vet, har jag haft en stenknäck. Hon gillade at ta lunchpaus i mitt bigarråträd. Det oväntade besöket ville jag såklart dokumentera. Fick slå upp henne i fågelboken, för jag hade inte en aning om vilken fågel jag hade framför mej.

Hon var svår att fånga på bild, gömde sej bakom än det ena lövet än det andra.

Såhär frostigt har det sett ut ett par mornar nu. Även har änglatrumpeten har fått slokande blommor.

Denhär linslusen, ville också vara med på bild.

Allt gott till dej!

5 thoughts on “Stenknäck

  1. Stenknäck har jag aldrig sett. Visst är det kul att få syn på sällanbesökande fåglar! Här fick vi förra året besök av ganska många stjärtmesar, ursöta. Kom någon enstaka i vintras också. Dem hade jag heller inte sett tidigare, Jag brukar delta i fågelräkningen, det är intressant att se hur många som finns här. Upptäckte att antalet blåmesar minskat väldigt i vintras. Satte upp fröautomaten för några dagar sedan, fåglarna hade redan börjat vänta i busken där jag brukar ha den. När jag kom gående med den hörde jag hör de signalerade till varandra. Sedan var det pang på direkt. Visst är det roligt med de små liven!

  2. Jag skulle vilja busken full med sånna stenknäckar….så fina….men har aldrig sett nån i verkligheten….bra att du dokumenterade.Ha det fint🙂

  3. hej igen. Vi har inte haft så mycket frost här – än. hoppas det dröjer lite till. jag gillar talgjoxar, det är små nyfikna fåglar.ha det gott och var rädd om dig.

  4. Hej!Har sedan 6 dagar tillbaka en ensam Stenknäck i trädgården. Har sett dem en gång tidigare men då i ett par. Det är över 6 år sedan och vi var relativt nyinflyttade. Vi bor vid Dalälven och det finns ett naturreservat här. Skyltarna för reservatet konstaterar att det ska finnas stenknäck och kungsfågel inom reservatet. Stenknäcken är ju bevisad men tror inte att någon sett en enda Kungsfågel någon gång i reservatet. Den ensamme Stenknäck vi har i trädgården äter solrosfrön. Vi har en inglasad altan med skjutfönster och han sitter på bottenskenorna där det är som bredast och käkar sina frön. Han ser sig själv i fönstret och blir mycket förgrymmad då han tror att spegelbilden är en rival om maten. Så han bankar och slår på fönstret. Han bankar även på fönstret när fröna är slut och har luftkonster för sig, flaxar med vingarna, kikar in genom fönstret och bankar för att få vår uppmärksamhet. Då är det bara att dra på sig vintermunderigen och ta fröpåsen med sig ut och fylla på. Stenknäcken är verkligen en charmig fågel när man fått se den på nära håll.MVH/Cey

    • Tack Cey för att du tog dej tid att titta in hos mej och skriva! Jag tyckte att det var jättetrevligt att höra din berättelse. Vad roligt att fågen har så’n personlighet! Kungsfiskaren är inte lätt att se, dels rör den sej snabbt, och verkar väldigt skygg, enl mina erfarenheter. Och dessutom är den ganska liten, och håller i stort sett bara till ritigt nära vatten. Jag har sett 3 olika afrikanska kungsfiskare, och jag såg även en i Grekland i höstas, men en svensk, har jag bara sett en gång i mitt liv. Lycka till med att få se en!Allt gott/Carina

Kommentera

