Om väder, vind, lasagne och annat

cyklamen

Denhär cyklamen står hemma hos min svärmor i hennes kök. Hos mej blir de aldig långlivade. Cyklamen och azalea, är de växter som jag har svårast att sköta.

Vädret har varit minst sagt varierande de senaste dagarna.Regn, snö, hagel, sol, hård blåst och nästan vindstilla har blandats, korsats, växlat emellan och lämnat frågan om det är vinter eller höst. Höst är det väl egentligen september -november, vinter december -februari. Men vädret är inte så bra på att läsa almanackan, så ibland känns det som höst mitt i sommaren, ja även på våren, kan det vara höstlikt, och definitivt på vintern, i alla fall här i Skåne.

För att lysa upp det hela lite, lagade jag lasagne häromdagen. Jag gjorde en jättestor omgång, som enligt receptet skulle räcka till 8 personer, och då tror jag att det var storätare som man talade om. Jag har aldrig tidigare gjort lasagne. Aldrig! Konstigt egentligen, eftersom jag ÄLSKAR lasagne. Förra julen eller födelsedagen (de är nära varandra), fick jag en kokbok av sönerna som heter Italien! Jag är jätteförtjust i italiensk mat, men har ännu inte lagat något från den. (Jag använder sällan recept, utan brukar oftast improvisera.) Lasagnen blev jättegod!

Om det är minst två som vill ha receptet, så lägger jag ut det här senare.

Svärmor o svärfars söta katt. Hon är så liten, att hon knappt ser vuxen ut. Växten hon ligger under, uppskattas av fåglarna, som tycker att bären smakar bäst efter att det frusit.

katter

Katten igen, med källing

Allt gott till dej!

8 thoughts on “Om väder, vind, lasagne och annat

  1. Vilka gosiga kissar…eller ”kisar” som jag har hört många säga här i Skåne. Säger du också ”kise”? Jag är en stor kattälskare, har tre stycken själv. Cyklamen är lätta tycker jag, bara de inte har det för varmt. Mina ”dör” med jämna mellanrum, alltså tappar alla bladen. Kvar är bara rotknölen. Men efter ett litet tag kommer det nya blad, och fort går det. Snart står den i full blom igen. Kanske har du trott att den dött, och inte gett den flera chanser?Den nya sortens azaleor ska vara mycket mer lättskötta, bara att vattna som andra blommor. Känner mig sugen att prova på några, såg att Blomsterlandet säljer 2 för 100 kr nu. De är ju så fina!Lasagne lagar jag bara vegetarisk, eftersom jag inte äter kött. Men min vegetatiska står högst i kurs bland barn och barnbarn kan jag säga! Äldsta barnbarnet talade så väl om den i sin skola så ”mattanterna” bad om receptet! Roligt att du är tillbaka!🙂

  2. Det var en riktig praktblomma. Oh så fin.Och gulliga katter. Undras varför den sitter under rönnbären. Kanske väntar den på någon?? Vi har nog födelsedag nära varann du och jag. Min är också under julen.Jag har ätit, visserligen köpt färsk färdiglagad, men skaldjurslasagne. Den var jättegod, men din är säkert godare.Här är det full vinter. Snöat hela dan, vräkt ner, halv storm. Busväder med andra ord. På onsdag ska det bli plusgrader och snön försvinna. (Tack tack, gillar den inte).Ha det gottKram

  3. Åhhhh..va sugen jag blir på att ha katt igen, ska egentligen inte titta på såna sötisar, suck!Tack för din kommentar…hahahaha..och jag HAR slutat gråta för den här gången. Förstår egentligen inte varför jag tjuter, när jag inte har nåt att tjuta för, jäkla fjantkärring man har blivit *L*Säkert jättegod lasagneKramiz

  4. Hej Vännen!Ja den cyklamen var verkligen jättefin.Jag har en nu. annars har jag också problem med dem, men jag ger kanske upp för fort. Det är kanske som Agneta skriver.En katt skulle jag gärna vilja ha igen eftersom mina två dog i somras.Hoppas att det är bra med dig. Var rädd om dig!Kram!

  5. hej… jättefin cyklamen. jag har också svårt att hantera just de blommor du nämner. tycker jättemycket om azalea… men nej, jag vet inte hur många jag tagit livet av hittills.lasagne är en av mina paradrätter… jag älskar lasagne…🙂

Kommentera

