Lever och tiramisú

 

Tiramisu

Ja, du vet lever, som i det inre organet i kroppen. Men även som en brun grej med ”märklig” konsistens som man kan köpa i butiken, ibland. Mamma tillagade ofta lever, när jag var liten, och jag har alltid tyckt att det var gott, gillade även leverfärsbiffar som vi fick i skolan.

Igår tillagade jag och väninna M tillsammans en jättestor levergryta på älgkalvlever! (det du!) Vi kryddade med finstrimlat rökt rådjurslår, mycket rödlök, tomatpuré, lite chili, salt, peppar, grädde och creme fraiche.

Väninna C, som är med på skrivarträffarna, är i Florida just nu * jag vinkar*, ville nog smakat, men vi sparar lite till henne. Levern var otroligt mjäll och fin, och biten vi tillagade vägde nog över ett kilo. vi frossåt! Yngste sonen gillade levergrytan. Hurra!

Jag tänkte att ”vad passar bättre till efterrätt än Tiramisu?” Problemet var bara att vi var så mätta, att vi knappt kunde äta en bit. Jag använde Paolo Robertos recept, som var superduper! Eftersom jag inte hade Amaretto, använde jag konjak. Och kaffet är espresso eller åtminstone STARKT.

Allt gott till dej!

PS. Jag hade en mini-blogg-träff här hos mej häromdagen, när jag fick träffa Virknålen, trevligt trevligt!!! DS.

PPS. Jag hade alla (13) rätt på tipspromenaden i söndags DDS.

PPPS. Livet börjar bli normalt igen, det är bara jag som är väldigt trött och matt DDDS.

 

4 thoughts on “Lever och tiramisú

  1. Levergryta?? Som icke-köttätare känner jag mig inte ett dugg frestad ;)Tiramisu är smarrigt, har beställt det ibland när vi gått på italiensk restaurang. Men ingen smalmat precis! Skönt att du börjar må skapligt efter chocken. Hoppas du mår alldeles som vanligt igen när julen kommer!

  2. hej. jag gillar också lever och jag minns de leverfärsbiffar man kunde köpa i fryst skick.. halstrad kalvlever, levergryta, stekt lever mmmmmmmm endast ett av mina barn tycker om det. hade varit roligt att vara med på marknaden. hoppas jag kan vara det nästa år. var har du hittat Paolos recept på tiramisu? kram

Kommentera

